Viking Glory i Stockholms skärgård.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Lyckat år för Viking Glory

Viking Glory, som går mellan Åbo och Stockholm, firar sin ettårsdag den 1 mars. Rederiet kallar fartyget för en vitamininjektion för både passagerare och personal.
När Viking Lines senaste nybygge lade ut från Stockholm för sin jungfruresa den 1 mars 2022 var intresset enligt rederiet enormt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]riet kallar fartyget för en vitamininjektion för både passagerare och personal.”} /–>

När Viking Lines senaste nybygge lade ut från Stockholm för sin jungfruresa den 1 mars 2022 var intresset enligt rederiet enormt.

– Finländarna är ett kryssningsfolk, och ett nytt fartyg är alltid en stor händelse. Nu med ett års erfarenhet bakom oss kan vi säga att vårt nya fartyg har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar, säger Johanna Boijer Svanström, informationsdirektör på Viking Line i ett pressmeddelande.

I februari i år, elva månader efter att fartyget togs i trafik, välkomnades den miljonte passageraren ombord.

Rekordhög marknadsandel

Enligt Viking Line har rederiets marknadsandel på Åbolinjen tack vare Viking Glory stigit till 68 procent, vilket är rekord.

I pressmeddelandet noteras att Viking Glory började trafikera precis när coronabegränsningarna började slopas och den uppdämda efterfrågan fick fritt utlopp. Samtidigt har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna varit exeptionella på många sätt.

En vitamininjektion

– I fjol hade Glory betydande positiv inverkan på hela Viking Lines affärsverksamhet. Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion för både våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa coronaåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund, och den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan, säger Johanna Boijer-Svanström.

Det nya fartyget är enligt Viking Line också en stor investering i långsiktig minskning av rederiets miljöpåverkan, och ett tryggande av framtida verksamhetsförutsättningar.

– EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft, säger Johanna Boijer-Svanström.

  • Den så kallade ”Fyren” ombord, ett roterande inglasat chambre séparée.

    Fotograf: Viking Line

  • ”Torget” ombord på Viking Glory.

    Fotograf: Viking Line

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]