Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Lyckad VTS-flytt på finska västkusten

Trafikverket i Finland har koncentrerat sin VTS-verksamhet på västkusten till Västra Finlands sjötrafikcentral i Åbo.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]jötrafikcentral i Åbo.

I Västra Finlands sjötrafikcentral ingår Archipelago VTS, Bothnia VTS, West Coast VTS, Åland Sea Traffic och Turku radio. Archipelago VTS var tidigare belägen i Nagu, Bothnia VTS i Vasa och West Coast VTS i Björneborg. I Helsingfors verkar Finska vikens sjötrafikcentral, som omfattar sektorerna Helsinki VTS, Kotka VTS och Hanko VTS samt den finländska sektorn av Finska vikens rapporteringssystem GOFREP.

Auriga Port Center

Västra Finlands sjötrafikcentral har flyttat in i en nyrenoverad fastighet i Åbo hamn, Auriga Port Center, där även bland annat MRCC Turku, Åbo hamn och Aboa Mare numera finns.

– Jag ser många fördelar och är otroligt nöjd med slutresultatet. Med den här personalen och den här utrustningen och faciliteterna så förbättras nog helheten otroligt mycket. Vi sitter nu alla i samma utrymmen, säger Thomas Erlund, chef för sjötrafikledingen i Trafikverket i Finland.

– Även den tekniska utrustningen är förnyad och moderniserad. Vi anser också att detta handlar om kundservice och det är otroligt viktigt att kunna leverera en bra service åt fartygen. Nu har vi ordentlig utrustning som vi kan leverera den servicen med. Dessutom har vi kustbevakningens sjöräddningscentral som granne med bara en dörr emellan.

Beprövat koncept

Konceptet i Åbo är liknande som i Helsingfors, där likaså flera VTS-sektorer verkar i ett och samma utyrymme. Bredband och kablar är dragna så att om det händer något i den ena centralen kan den andra ta över för en viss tid.

– Realtidsbilden från det här området kan tas till Helsingfors och vice versa. Om man tänker strategiskt så är det viktigt, menar Erlund.

– Meningen är också att själva verksamheten ska tåla lite stress. Vi har diskuterat möjligheten att vi skulle ha ett par stycken operatörer som vid behov kan hoppa in både i Åbo och Helsingfors.

I Västra Finlands sjötrafikcentral är fyra operatörer samtidigt på jobb plus en förman. Förmannen kan alla sektorer och kan hoppa in om det behövs back up. 

Friktionsfri flyttning

Flytten gick bra, uppger Thomas Erlund.

– Vi hade duplikatsystem både i Åbo och Nagu som ett tag gick på varandra. När vi vecka 11 flyttade allt över till Åbo var det bara ett 20 sekunders avbrott. Vi tänkte först ha två system på varandra i ett par dagar men det var så testat och pålitligt att det inte behövdes.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]