Stena Embla fick högsta betyg under första provturen. Här testas manöverbarheten.

Fotograf: Foto: CMI Jinling Shipyard

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Lyckad sea trial för Stenanybygge

Under veckan har Stena Lines tredje E-Flexer, Stena Embla, genomgått sina första testturer i Kina. Enligt rederiet klarade fartyget testerna med högsta betyg.
Stena Embla är den tredje av totalt fem färjor som Stena RoRo bygger för Stena Line på skeppsvarvet CMI Jinling i Weihai i Kina. Totalt består serien av nio fartyg. Stena Embla är tänkt för trafiken mellan Belfast och Liverpool på Irländska Sjön.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]//youtu.be/BxWLYrHvmyY”,”type”:”video”,”providerNameSlug”:”youtube”,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>
Stena Embla på sea trial. Film: Stena Line

Stena Embla är den tredje av totalt fem färjor som Stena RoRo bygger för Stena Line på skeppsvarvet CMI Jinling i Weihai i Kina. Totalt består serien av nio fartyg. Stena Embla är tänkt för trafiken mellan Belfast och Liverpool på Irländska Sjön.

Under veckan som gått har fartyget varit ute på sea trials med högsta betyg enligt ett pressmeddelande från Stena Line.

– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line i pressmeddelandet.

Enligt rederiet har bygget av Stena Embla gått enligt tidsplanen trots den pågående pandemin och är klar för leverans senare i år. Fartyget kommer att trafikera linjen mellan Birkenhead och Belfast från januari 2021.

De två tidigare färjorna i serien är Stena Estrid och Stena Edda, vilka båda går på Irländska Sjön och som levererats under 2020. 

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson i pressmeddelandet. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]