Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Folk/företag | Specialfartyg

Lyckad insamling för Mercy Ships

Drygt 350.000 kronor samlades i går kväll in under Mercy Ships välgörenhetsmiddag, som bland annat gästades av organisationens President, Rosa Whitaker. I kväll är det Stockholms tur. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�r det Stockholms tur. 

115 personer räknades in på välgörenhetsmiddagen i Göteborg, vilket direkt innebar 115.000 kronor till Mercy Ships från kuvertavgiften, eftersom Stena RoRo sponsrade arrangemanget som hölls på Elite Park Avenue Hotel. Lägg därtill 137.000 kronor från auktionen och en check på 100.000 kronor som skänktes av Ålands Sjöfart och eventet Sjöfartens dag. Överlämnade checken gjorde Eva Mikkola Karlström från Godby Shipping. 

Modell för 35.000

De dryga 350.000 kronorna går oavkortat till världens största civila sjukhusfartyg Africa Mercy, som nu befinner sig i Guinea.

– Jag är nöjd med summan, även om ambitionen var att engagera ännu fler företag. Men det är samtidigt ett tidskrävande arbete. Särskilt roligt var det att Consilium, som ska leverera brandsäkerhetssystemet till vårt nya fartyg, ropade hem modellen av just det fartyget på auktionen för hela 35.000 kronor. Modellen ska pryda Consiliums nybyggda reception i Göteborg, berättade Tomas Fransson, Mercy Ships Sverigechef. 

Atlantic Mercy

Förutom Rosa Whitakers tal om den stora betydelsen som Mercy Ships gör i de fattigaste delarna av Afrika, fick gästerna även en lägesrapport av Rikard Olsson, projektledare och site-manager på Stena RoRo, om rederiets nybygge i Kina som om två år kommer att fördubbla Mercy Ships flotta och hjälpkapacitet. Det nya fartyget Atlantic Mercys tolv däck kommer bland annat att rymma 199 sjukhussängar och sex operationsrum. När Atlantic Mercy börjar operera någon gång under 2020 kommer Africa Mercy under ett drygt halvår att uppgraderas på varv, därefter ska båda användas i hjälparbetet. Även Stena Lines samarbete med Mercy Ships uppmärksammades under kvällen, ett samarbete som även har prisats. Flera svenska volontärer berättade också om sina erfarenheter ombord på Africa Mercy. 

Behov av teknisk kompetens

Detta var fjärde året som välgörenhetsmiddagen arrangeras och i kväll är det Stockholms tur att ta hand om arrangemanget. Då är det Gotlandsbolaget som sponsrar kalaset som hålls i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) konferenslokaler på Östermalm. 

– Jätteroligt att Gotlandsbolaget går in och ställer upp för oss. Det är Stena RoRo som har hjälp till att öppna upp dörrar för oss till andra rederier. Och det är viktigt, även när det gäller volontärer för teknisk maritim personal där behovet kommer att öka framöver. Det är också något som vi särskilt kan bidraga med från Sverige eftersom vi har en så stor shippingindustri med många stora rederier och kunnigt folk, säger Tomas Fransson. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]