Fotograf: ITF Denmark / Morten Bach

Kategori: Regelverk | Torrlast

Lupin Shipping i nytt blåsväder

Lupin Shippings torrlastare Lavinia blev i helgen kvarhållen i Kolding på grund av felaktiga löneutbetalningar. Fartyget kommer nu att utsättas för månatliga ITF-inspektioner.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tas för månatliga ITF-inspektioner.  

Det var i fredags morse som Saint Vincent och Grenadinerna-flaggade Lavinia utsattes för en oanmäld ITF-inspektion i danska hamnen Kolding, efter att man tagit emot ett tips från en ombordanställd om att allt inte stod rätt till på fartyget.

Vid inspektionen upptäcktes att de sju ombordanställda, varav sex är litauer och en ryss, fått alldeles för lite betalt i lön. Skillnaden mellan vad som stod på besättningsmedlemmarnas anställningsavtal och löneutbetalningar varierade beroende på om det rörde sig om en matros, styrman eller befälhavare, men som exempel kan nämnas att de matroser som skulle fått ut motsvarande 18.000 kronor i månadslön i verkligheten bara fick fick ut 11.000 kronor i månaden. Dessutom fick de betalt i kontanter istället för sedvanliga insättningar på bankkonton.

Brott mot MLC

– Förhållandet ombord var så illa att jag kontaktade Søfartsstyrelsen och anmälde fartyget för brott mot MLC, säger ITF-inspektören Morten Bach till den danska sjöfartsorganisationen CO-Søfart, som uppger att ITF-inspektören larmade Søfartsstyrelsen vars MLC/PSC-enhet i sin tur beslutade att kvarhålla Lavinia i Kolding över helgen. Detta trots att rederiet omgående erbjöd att betala besättningsmedlemmarna med kontanta pengar – något som den danska ITF-inspektören inte accepterade.

Efter att rederiet på måndagen betalat in mellanskillnaden i lönerna till besättningsmedlemmarnas konton hävdes kvarhållandet, och Lavinia kunde lossa den last med foder man haft med sig till Kolding och därefter lämna hamnen.

Fortsatt granskning 

Enligt Peter Skoglund, ombudsman på Seko Sjöfolk, kommer fartyget nu att granskas hårt den närmaste tiden.

– Ja, vi kommer nu se till att en ITF-inspektör löpande varje månad går ombord på fartyget. Det kommer att granskas med lupp den närmaste tiden, något som Lupin Shipping själva är medvetna om, säger Peter Skoglund till Sjöfartstidningen och förklarar att den totala saknade lönemellanskillnaden som på måndagen betalades ut uppgick till 386.000 kronor. 

– De danska myndigheterna har gått så långt tillbaka som möjligt när det gäller löneutbetalningarna, vilket i praktiken blev 12-24 månader beroende på anställningstid.

”Första fallet”

Enligt Peter Skoglund är det mycket ovanligt att liknande felaktigheter av det här slaget upptäcks.

– När det gäller svenskägda, utlandsflaggade fartyg som det är frågan om här så är detta det första fallet, och förhoppningsvis också det sista. Det är mycket ovanligt att ett fartyg som i likhet med Lavinia faktiskt har ett kollektivavtal bryter mot det och tillämpar dubbel bokföring, vilket det ju varit fråga om här. 

Inte första gången

Helgens incident är inte första gången som Lupin Shipping varit i blåsväder. 2013 upptaxerades rederiet efter att man enligt Skatteverket undanhållit svenska staten miljonbelopp från beskattning. Orsaken var att även om rederiet de facto varit registrerat på den västindiska önationen Saint Vincent och Grenadinerna, så kunde Skatteverket bevisa att rederiets egentliga driftställe varit i Falkenberg.  

Torrlastaren Lavinia, på 2.400 dwt och byggd 1972, är som tidigare nämnts alltså flaggad på Saint Vincent och Grenadinerna – vilket av ITF klassas som en bekvämlighetsflagg

Sjöfartstidningen söker företrädare för Lupin Shipping.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]