Kontraktsteckning i Dagmars salong

Fotograf: Stefan Lundqvist

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Lundqvist beställer tankfartyg

Åländska Lundqvist Rederierna beställer ett tredje Aframax-tankfartyg från Japan med option på ytterligare ett.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ion på ytterligare ett.

Lundquist Shipping Company Limited, som är ett intressebolag till de åländska Ångfartygs Aktiebolaget Alfa och Rederiaktiebolaget Hildegaard, har tecknat kontrakt med Mitsubishi Corporation om leverans av ett 106.000 dwt tankfartyg under första halvan av 2016. Fartyget byggs av Sumitomo Heavy Industries Marine & Engineering Co., Ltd i Japan.

– Jag säger som när vi gjorde förra beställningen, det är bättre att vi beställde nu än att vi skulle ha beställt för fem år sedan, säger Lundqvist Rederiernas vd Ben Lundqvist till Sjöfartstidningen och bekräftar att nybyggnadspriserna idag i alla fall är betydligt lägre än vad de var då.

Nödvändigt att förnya

Samtidigt säger Ben Lundqvist att det är nödvändigt att förnya flottan och att rederiet nu kommer att vara väl rustat 2016.

– Vi börjar ha en åldrande flotta, så om vi vill vara med finns det inga alternativ. Vi kunde ha tittat på secondhand, men de fartyg som vi har beställt är särskilt anpassade för den nordvästeuropeiska trafiken. De är små i förhållande till huvudparten av Aframaxarna idag. Av de Aframaxar vi har haft hittills i den trafik vi har bedrivit så har det visat sig att ju mindre de har varit desto lönsammare har de varit.

Detta är enligt Ben Lundqvist ganska naturligt.

– Hamnkostnaderna baserar sig till stor del på GT och NT, ibland på dödvikt, och hamnkostnaderna är ett så stort kostnadselement i den här korta trafiken. Därför måste vi ha dem så små som möjligt.

Systerfartyg

Nybygget blir ett systerfartyg till de två fartyg som rederiet beställde i maj 2013 för leverans 2014 och 2015. Lundqvist-gruppen har även tecknat ett optionsavtal för eventuell leverans av ett fjärde stysterfartyg från samma varv.

Nybygget blir 228,6 meter långt, 42 meter brett och får en servicefart på 15 knop.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]