Fotograf: Transportstyrelsen

Kategori: Politik | Regelverk

”Lots” ska ge snabbare inflaggning

Nu ska inflaggningsprocessen förenklas. Transportstyrelsen har utsett en ”inflaggningslots” som ska underlätta processen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ngslots” som ska underlätta processen.

Transportstyrelsen har gett Henrik Tunfors, som är ledningsstrateg med huvudansvar för sjöfartstillsyn på Transportstyrelsen, den nya rollen som inflaggningslots.

Enklare process

Han berättar för Sjöfartstidningen att målet är att inflaggningsprocessen ska få ett mer näringsvänligt perspektiv, det vill säga bli enklare och tydligare.

– För att få en bättre och djupare förståelse ska jag träffa Redareföreningen och några enskilda redare under slutet på veckan. Jag vill få veta mer om de utmaningar och möjligheter de ser och vilka frågor de anser vara av störst vikt inför en inflaggning.

Henrik Tunfors säger att de större rederierna har personer som skannar av marknaden för att se vilken flaggstat som är mest fördelaktig.

– Jag vill veta vad det är som gör en flaggstat attraktiv. Kan rent av Sverige bli attraktivt även för andra länders redare?

Smidigare samarbete

Men först och främst handlar det om att förstå vad som kan göra en inflaggningsprocess enklare för svenska rederier.

Bland annat ska samarbetet mellan de inblandade myndigheterna bli smidigare. Henrik Tunfors tillägger att det mest önskvärda vore att skapa en så kallad ”one-stop-shop”, som ger redarna ett gemensamt fönster in till alla de inblandade myndigheterna.

– Idag måste redare hålla igång separata kontakter med Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Skatteverket och Delegationen för sjöfartsstöd.

Skapar portal

Men det ligger ett stycke fram i tiden.

– Till att börja med har vi etablerat ett tätare samarbete inom Transportstyrelsen och börjat skissa på hur presentationen på webben kan bli tydligare med bilder, grafik och enkel navigation.

Han vill ha en portal där flödet i processen förklaras och med listor över vilken information de inblandade myndigheterna behöver för att kunna ta sina beslut.

Hög ambition

Henrik Tunfors framhåller också möjligheten att anmäla intresse för en inflaggning direkt på nätet. Med en sådan funktion kan en redare göra sin anmälan vid vilken tidpunkt som helst utan att behöva anpassa sig till myndigheternas öppethållande och telefontider.

– Jag tror att vi kan skapa någonting väldigt bra, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Det är ju en väldigt bra ide. Men borde man inte avvakta tonnageskatten först? Blir det ingen tonnageskatt. så lär det väl inte bli så mycket för den mannen att syssla med?!-

  • Anonymous

    Verkar ju som att rederierna står på kö för att få flagga svenskt. Kanon !!! Skit i tonnageskatten. Detta är ju lösningen !!! Att vi inte tänkt på detta innan !!!

  • Anonymous

    Om ingen vill flagga in spelar det väl kanske inte någon roll hur enkelt det är?

  • Anonymous

    Henrik Tunfors bör lotsa de tjockskalliga politiker bort först. Det lär bli ganska tomt I riksdagen när han är klar.

  • Anonymous

    Han lär väl inte få så mycket att göra.

  • Saj

    Nu när Sossarna säger att ladorna är tomma så lär det varken bli någon tonnageskatt eller lättare och billigare att flagga in till svenk flagg.

  • rolf b bertilson

    Jag anser att detta är en av de bästa nyheterna i SjöfartsSverige de senaste åren. Bra att någon blir utpekad att se till att den svenska handelsflottan återtar sin gamla fina storlek vilket kommer att betyda mycket för: den allmänna sysselsättningen i landet, att sjöfartsklustret förstärks, att utbildningen vid våra två maritima utbildningscenter underlättas, att den svenska flaggan återigen blir synlig världen över, att alla vi som kämpat för och funnits i den svenska sjöfartsnäringen hela vårt liv antingen till sjöss eller på land kommer att dö i frid.

  • Robert Thomas Smith

    Är detta ett nytt sätt att försöka aktivera sysslolösa byråkrater. Tanken var inovativ men det är förmodligen för sent..

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Vi är mycket glada för detta viktiga intiativ som tagits av Transportstyrelsen. En samlad kraft behövs för att hjälpa de rederier som vill verka i Sverige att kunna göra det. Alla positiva krafter behövs om vi ska kunna få till en stark svensk sjöfart. Välkommen Henrik!

  • Torsten på Kössö

    Ja, lycka till säger jag. Förutom avsaknaden av tonnageskatten så vore det kanske lämpligt att först få bort den för Sverige unika stämpelskatten om 0,4% på skeppsinteckningar; något som jag under 1990-talets inflaggningar upplevde som ett stort aber vid överföring till svenskt register av fartyg från utländska flaggstater. Därtill har vi i Sverige en urmossig regel om att ingen registreringsåtgärd kan ske efter kl. 12 svensk tid måndag-fredag, alldeles oavsett om transaktionen involverar en banktransaktion i t ex New York, där banken öppnar först kl. 15 svensk tid. Vad liknar det i vårt moderna samhälle, där man annars på nätet kan utföra de flesta transaktioner i realtid dygnet runt?

  • magnuC

    Hi, kan väl bara säga att den bästa tid jag hade till sjöss som befh var som skeppare på Liberia/Norge flaggade VLCC då blev man i alla fall inte rånad av det svenska skatteverket på sin hyra//magnuC

  • Utflaggad

    Lycka till, det lar behovas. Risken ar att det blir valdigt lite att gora och att skrivbordet forblir tomt.

  • Per Lindahl

    Är detta ett skämt?

  • Anonymous

    Han lär bli arbetslös inom en snar framtid eftersom det inte blir någon inflaggning!
    Det har ingen betydelse om det blir tonnageskatt eller ej, redarna vill ha de, som är billigast!
    Nu är det ryssar och ukrainare, som är populära. Därefter kanske det blir uzbeker eller turkmener.
    LU

  • Anonymous

    Shipping funktionerar (väldigt dåligt ändå) enkom pga att redarna (i dagens läge, Private Equity) utnyttjar U länder för bemanning och som flaggstat. Tanken är väldigt god och det är aldrig fel att förbättra och förenkla en prosess. Shipping har ordnat och grävit sin egen grop med fel bedömning gällande supply and demand sedan 2005. Man behöver inte vara atom fysiker för att förstå att det tar minst 10 år före vi finner en godtycklig balans mellan last att köra och fartyg tillhanda.
    Hur som haver, lycka till med projektet och det blir bra med ett enklare system!

  • Anonymous

    Organisationen förändras, strukturen anpassas.
    I Göteborgs sjöfartsinspektion fanns två överinspektörer från 2001. En mycket kompetent, samt en jovialisk, streetsmart och inkompetent. Sociala värden skulle introduceras. Den kompetentes uppdrag upphörde, istället anställdes ytterligare en inkompetent ”pragmatisk”, övertalningsbar person, som senare ersattes av en fullständigt inkompetent flygare som anmälde alla inspektörer för mobbning. Den streetsmarte blev ”teknisk expert” åt den fullständigt inkompetente.
    Då chefer inte längre skulle vara tekniskt kompetenta, men administratörer uppstod ett tomrum, en ny tjänst som hette ”samordnare” inrättades. Medan chefer gick på möten skulle samordnare organisera arbetet. Numera vimlar det av samordnare, och effektiviseringar har lett till ineffektivitet.
    Som jag ser det kan den gode Tunfors flippa upp ett papper med en lista, han kan inte frottera sig mer än en vanlig inspektör som hittills har stått för lotsandet.
    Min erfarenhet av inflaggningar är att får de reda på vad som ska göras flaggar de inte in. Då jag flaggade in fartyg gjorde jag hemsida med fullständig info om status, vilka regler som ska tillämpas, vem som hade respektive ansvarsområde – vilket ledde till att det inte blev någon inflaggning.

    • PP

      Lite tragiskt när före detta bittra medarbetare måste tvätta sin byk offentligt…

      • KK

        Varför är det tragiskt ?

  • Otto von Dunke

    Kan det skapa jobb möjligheter för våra Svenska sjömän?Som till exempel motormän och matroser? Vi måste lyft fram våra mycket skickliga motormän och reparatörer och matroser för det finns inte så här skickliga sjömän i världen.

    • Anonymous

      Är du ironisk eller allvarlig?

  • Anonymous

    Bra, kul att se att myndigheten och Redareföreningen arbetar med gemensamma mål!! Nu får vi hoppas att även politikerna vill bidra till en mer positiv svensk sjöfartspolitik!

    • Anonymous

      Det är målen som räknas, en klatshig slogan och hegemonin kan fortsätta ända tills nästa slogan. Det gäller att hitta på nästa slogan fort nog bara.

  • Anonymous

    Transportstyrelsen är numera enbart en stor bål utan armar och ben, ja t.o.m. huvudet är borta. Huvudkontorets personal kan pila omkring i tarmarna och låtsas att det går bra, men detta kan inte pågå hur länge som helst. Samhället står inför en totalkollaps, och detta är en del av det.

  • Anonymous

    Hoppas andra uppgifter finns tillgängliga annars blir det inte roligt att bara sitta av tiden på kontoret.

  • Fartygsinspektör/Sjöingenjör Michael Johansson

    Hej. De som Tunfors skall göra är endast en väldigt liten del i det stora hela, men kanske nog så god.
    Det stora, där vi kan hitta en stor förbättringspotential är när vi har kommit till själva inköp/nybyggnad eller ombyggnadsmöte. Det är där det brister. Flödet är fäljande, utvalda inspektörer gör inflaggningsbesikting ombord enligt speciellt formulär och redovisar hur fartyget ser ut just nu, med exempelvis brandisolering, ventilation belysning m.m. Man samlar in certifikat, dokumentation och ritningar. Sedan sänds detta till Norrköping för granskning av olika handläggare. Sverige har inta kvar några särkrav på de internationella regelverken, SOLAS, MARPOL, LOADLINE, IBC etc. Detta medför att antalet brister relaterade till dessa regelverk minskat drastiskt. Vi har däremot regler för arbetsmiljö och skyddanordningar. Väl på inflaggningsmötet då redare och klass deltar, det är här vi kan höja oss rejält i kvalité och förenkla för redaren. På mötet SKALL de bestämmas vilka bedömningar vi gör exempelvis att acceptera likvärdighetsbedömningar, svara på om dispensansökan är ett alternativ eller rent av acceptera en brist, då exempelvis en brädgång kan inte vara 600 mm på exempelvis en 16 meters båt. Vi har arbetsmiljökrav på 65 dBa högsta ljudnivå på Ro-Ro däck, 200 lux ljusstyrka på Ro-Ro däck, inget fartyg är ännu byggt som klarar detta, trots detta står TS på sig och kräver detta varvid redaren väljer annan flagg och seglar i samma vatten som den var Svensk. Redaren måste få bättre och klarare beslut vid mötet och inte som det är idag, nämligen i protokollet står det att fartyget skall uppfylla den och den föreskriften. Det kan redaren lika lätt som vi ta fram vilken föreskrift fartyget skall byggas till. Nej, klarare besked till redaren att detta accepterar vi om ni gör si eller så istället.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]