Kategori: Hamn/Logistik

Logistikföretag tar över bilterminalen i Göteborg

Hamn Onsdagen den 16 februari blev det klart att Logent AB tar över driften av Gothenburg Car Terminal, koncessionsavtalet gäller i tio år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]talet gäller i tio år.

– Logent är ett snabbväxande, kunskapsintensivt och nytänkande företag som delar våra visioner. Valet av ett logistikföretag visar tydligt på en modern hamns roll. Vi är en del i logistikkedjan och genom Logent får vi tillgång till många andra delar vilket ger oss stora konkurrensfördelar, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.  

– Göteborgs geografiska läge är oslagbart för att serva hela Skandinavien och Baltikum. Vi vill stärka bilterminalen i Göteborgs Hamn ytterligare i nära samarbete med fordonsindustrin, säger Lars-Göran Ahlberger, vd för Logent.

När koncessionsavtalet börjar gälla tar Logent över alla kundkontrakt och de 35 fast anställda. Själva övertagandet sker den 4 april. Affärens behöver inte godkännas av Konkurrensverket beroende på dess storlek. Logent AB har cirka 1 000 anställda och är etablerade på 16 orter i Sverige och Norge. Företaget äger sedan i maj 2010 Stockholms Stuveri & Bemanning  som hanterar stuveriverksamheten i Stockholms Hamn. 

Sedan 1 oktober i fjol driver Logent även kombiterminalen i Sundsvall. Fordon var det godslag som ökade mest i Göteborgs Hamn under 2010—233 000 bilar hanterades – hela 48 procent upp jämfört med året innan. 

I oktober 2010 skrev Göteborgs Hamn ett 25-årigt koncessionsavtal med DFDS och C.Ports för driften av roro-terminalen med start i januari 2011. När koncessionsavtalet började gälla tog DFDS och C.Ports över terminalbolaget, de cirka 320 anställda och alla kundkontrakt.

– Göteborgs Hamn är en nyckelhamn för oss. Vi har mycket trafik i både Östersjön och Nordsjön och det är mycket viktigt för oss att vi är med och utvecklar och förbättrar vår service till svensk industri och våra många kunder i Sverige och i Europa, sa koncernchef Niels Smedegaard, DFDS. I februari i fjol delades hamnen upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]