Fotograf: Teresia Christborn, Preem

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

LNG-terminalen i Lysekil invigd

Skangass har invigt sin nya LNG-terminal vid Preemraff i Lysekil. Kan öppna för bunkring till LNG-drivna fartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]pna för bunkring till LNG-drivna fartyg.

Skangass har invigt sin nya LNG-terminal som ligger i anslutning till Preems raffinaderi i Brofjorden utanför Lysekil. En terminal som Skangass har satsat över 700 miljoner kronor på och som är en del i Skangass satsning på miljövänligare drivmedel.

– Den är till för att vi ska kunna hjälpa våra kunder att uppnå sina mål om energieffektivisering och mer miljövänlig drift, säger Skangass vd Tor Morten Osmundsen i ett pressmeddelande.

Minska Preemraffs koldioxidutsläpp

Terminalen ska i första hand leverera naturgas till Preemraff och minska deras koldioxidutsläpp, menar Preems koncernchef Petter Holland.

– Det är glädjande att LNG-terminalen nu är klar att tas i drift. Genom att ersätta nafta och butan med LNG för vätgasproduktion kommer vi minska våra koldioxidutsläpp med cirka 130.000 ton per år, säger han i ett pressmeddelande.

Motsvarar 70.000 bilar

En så stor minskning motsvarar de årliga utsläppen från cirka 70.000 vanliga personbilar. Terminalen ska varje år kunna ta emot 200.000 ton LNG från Skangass anläggning i Risavika hamn utanför Stavanger i Norge. Väl i Brofjorden levereras naturgasen från fartygen via pipelines till den nya terminalen.

Minskade produktionskostnader

Enligt Preem kommer den nya LNG-terminalen minska Preemraffs produktionskostnader med mer än 200 miljoner kronor per år. Samtidigt så öppnar de också upp för att raffinaderiet i framtiden kan komma att leverera LNG-bränsle till sjöfartsnäringen.

Ökad efterfrågan

– Vi ser att efterfrågan på LNG-bränsle ökar inom flera branschen, bland annat sjöfartsbranschen. Därför för vi diskussioner om att i framtiden kunna erbjuda bunkringar till fartyg, säger Preems kommunikationschef Helene Samuelsson till Sjöfartstidningen och fortsätter.

– Även andra industrier, till exempel lastbilsindustrin, är intressanta framtida mottagare av LNG. Men ännu är inga beslut tagna.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]