Stavangerfjord är den första kryssningsfärjan i världen som drivs med enbart LNG.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Hamn/Logistik

LNG-problemen lösta för Fjord Line

Endast formaliteter återstår nu innan det blir möjligt för Fjord Line att bunkra sina LNG-färjor i Norge samtidigt som passagerare befinner sig ombord. Detta sedan norska myndigheter ändrat i föreskrifterna om hantering av farligt bränsle. 

Ändringen i föreskrifterna gjordes av det norska Direktoratet for samfunnssikkerhet och beredskap, DSB, i december 2013 och innebär bland annat att man tagit bort formuleringen om att det inte får finnas några passagerare ombord medan LNG-bunkring pågår.

Enligt myndigheten får bunkringen göras från landbaserade bränsleanläggningar eller LNG-tankbilar. Under 2014 kommer DSB och norska Sjøfartsdirektoratet sedan att gemensamt arbeta fram en lämplig reglering av LNG-bunkring från fartyg till fartyg.  

Väntar på godkännande

– Direktoratet for samfunnssikkerhet och beredskap, DSB, ska ge sitt godkännande i varje enskilt fall innan en operatör kan påbörja LNG-bunkring medan passagerare är ombord. Skangass AS och Fjord Line AS har nu ansökt formellt om få tillåtelse att bunkra LNG i Risavika, dock så har DSB ännu inte avslutat sin riskbedömning. Skangass och Fjord Line har därför ännu inte fått något formellt godkännande från DSB om att påbörja bunkring av LNG medan passagerare är ombord, säger Ingvald Fardal, vd för Fjord Line till nyhetssajten Greenport.

Fjord Line räknar nu med att i februari få det formella godkännandet från den norska myndigheten, vilket innebär en väsentlig fördel för det norska rederiet och dess LNG-bunkring.

Lastbilar till Danmark

Rederiet har nämligen ända sedan den nya, helt LNG-drivna kryssningsfärjan Stavangerfjord togs i drift sommaren 2013 haft problem med LNG-bunkringen. De norska föreskrifternas förbud mot att bunkra LNG medan det finns passagerare ombord har gjort att man varje vecka tvingats köra ett stort antal lastbilar till danska Hirtshals, där det till skillnad från i Norge varit tillåtet att bunkra LNG med passagerare ombord. 

Men inom någon månad tycks man alltså inte längre behöva köra LNG-lastbilarna till Danmark, utan kan då fylla Stavangerfjord direkt från tankbilar som bara behöver köra ett par hundra meter från Skangass LNG-anläggning i Risavika till färjeterminalen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.