[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]biltransportfartyg Auto Energy i Malmö.
Auto Energy fick sitt namn i ett snöigt Malmö, närmare bestämt i kryssningsterminalen i Frihamnen dit närmare 200 personer hade kommit för att närvara. Bland dem förstås fartygets gudmor Eva Kleberg, gift med Jonas Kleberg, ägare och ordförande i Wallenius Lines, som i sin tur är hälftenägare i UECC.
LNG-drift
Biltransportfartyget Auto Energy levererades från varvet NACKS i Nantong, Kina, i slutet av november och uppges vara det andra biltransportfartyget i världen som drivs med LNG. Auto Energy är systerfartyg till tidigare levererade Auto Eco som enligt UECC var det första biltransportfartyget med dual fuel-maskineri.
4.000 bilar
Auto Energy har tio däck och kapacitet för 4.000 bilar. Fartyget har svensk/finsk isklass 1A Super, är 181 meter långt och 30 meter brett. Fartyget kommer att trafikera Malmö på sin rutt i Östersjön. UECC ägs av Wallenius Lines och japanska Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Namngivningsceremonin var den första i Malmö sedan 1987.
En mer detaljerad presentation av fartyget publiceras i Sjöfartstidningen nummer 3/2017.
[/flowy_subscriber_only]