Fotograf: Torvald Hvistendahl

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

LNG-drivna Greenland levereras inom kort

Inom några dagar räknar Thunbolagen med att det LNG-drivna cementfartyget Greenland är klart för leverans.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]är klart för leverans.

Thunbolagen räknar med att i slutet av denna vecka ta leverans av det LNG-drivna cementfartyget Greenland från varvet Ferus Smit i Nederländerna. Ägare till fartyget är JT Cement AS, ett joint venture mellan Erik Thun AB och Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS.

Provtur

Greenland var i förra veckan på provtur och det mesta gick enligt förväntan.

– Allting gick bra förutom en sak, vi hade lite mjukvaruproblem på huvudmaskin. Det håller man nu på att lösa, men på grund av det har det dragit ut på tiden med ett par dagar, säger Henrik Källsson, vice vd på Thunbolagen.

Han säger till Sjöfartstidningen att man beräknar att ta över fartyget inkommande fredag. Efter leverans kommer KGJ Cement att sköta fartyget kommersiellt.

– De lägger in henne i sitt övriga program som består av åtta stycken mindre självlossande fartyg. Ett fartyg föll för åldersstrecket innan så Greenland kommer att ersätta henne till viss del.

Dual fuel

Fartygets huvudmaskin från Wärtsilä är av dual fuel-typ och kan köras på LNG eller diesel. 

– Vi har undersökt med olika leverantörer och vad vi har tittat på i första hand är att bunkra LNG från tankbil i Ålborg och Rostock, säger Henrik Källsson.

För det mesta kommer Greenland att lasta i Ålborg eller Rostock och lossa i Sverige eller Norge.

– I Sverige blir det främst västkusten och Skåne.

ZVT-projekt

Nybygget ingår i Zero Vision Tool-projektet Pilot LNG. JIP-ledare för projektet är Torvald Hvistendahl på SSPA. Han säger till Sjöfartstidningen att provturen med Greenland tog längre tid än för andra fartyg som byggs på varvet på grund av LNG-driften.

– Jag var med andra dagen som var en specifik LNG-provtur. Det som är speciellt är att det var fler dagar just på grund av LNG. Man har två fartygsbränslen och då måste allting testas med både LNG och marindiesel. 

Han berättar också att det är en fullständigt sömlös övergång från det ena bränslet till det andra.

– När man slår över till LNG är det enda som man märker att det blir lite tystare.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Zorrovision

    Om nybygget ingår i Zero Vision Tool projektet, som delvis är svensk finansierat, är det väl rimligt att fartyget flaggas svenskt?
    Ett stort grattis till Greenland!

  • T Sjöman

    Kul med lite nytt på kusten.Vart tog vänerfartygen vägen som skulle gå med LNG ?.Det var ju Thun som hade det på gång eller ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]