[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]marbete med Transportstyrelsen och Rotterdams hamn.
– Vi tror på flytande naturgas som framtidens fartygsbränsle. Det nya regelverket är en viktig pusselbit för att få fart på utvecklingen i vår region, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i Energihamnen i Göteborg.
Det är ett helt nytt regelverk som arbetats fram av Göteborgs Hamn AB tillsammans med Transportstyrelsen och hamnen i Rotterdam. Regelverket gör det möjligt för fartyg att bunkra LNG i en godshamn och är de första generella föreskrifterna i Sverige.
Hämtas från andra terminaler
Regelverket tillåter bunkring på olika sätt. Antingen via bunkerbåt, lastbil eller landanslutning. Dock finns ännu ingen importterminal i Göteborg, därför hämtas bränslet från andra terminaler. Men planer finns på en importterminal även i Göteborg.
Hamnen räknar med att LNG kommer börja bunkras flitigt redan under nästa år. Då beräknas Terntank, Furetank och Thun Tanker ha sjösatt LNG-drivna fartyg som regelbundet kommer besöka Göteborg.
– Vi räknar med anlöp av LNG-fartyg en till två gånger i veckan nästa år och många kommer att passa på att bunkra i Göteborg, säger Dan-Erik Andersson.
Flera initiativ för främjande av LNG
Vid årskiftet införde Göteborg också en kraftigt reducerarad hamntaxa för LNG-fartyg. Rabatten ger de totalt 30 procent lägre hamntaxa per besök.
– Vår kraftigt rabatterade hamntaxa, tillsammans med det nya regelverket, ger goda incitament för våra rederikunder att växla över från olja till flytande naturgas, säger Dan-Erik Andersson.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Snart fyra år efter konverteringen av Bit Viking blir det tillåtet att bunkra LNG i svenska hamnar.
Och så säger dom att Sverige ligger långt fram när det gäller miljöteknik…
Anonymous
Men Bit Viking bunkrar ju inte i Sverige
Anonymous
Nej precis, det får dom inte ens om dom hade velat göra det, förren nu då.
Anonym
De har ingen anledning att bunkra i Sverige, de går ju aldrig till Sverige ju.
Sen blir kraven i Norge på LNG bunkring hårdare,
Anonymous
Det är till sist hamnoperatören inte GHAB som godkänner om LNG-bunkring får ske på deras område.
Bennyboy!
En liten tanke. Det borde finnas speciellt godkända varv för LNG båtar. Jag tänker närmast på när man behöver skifta läckande ventiler i tanksystemet. Båtarna är inte utrustade för att pumpa LNG:en iland igen. Enligt min erfarenhet så släpps gasen direkt ut i atmosfären vid dessa tillfällen. Det borde finnas anläggningar som kan ta emot avkokningen/gasen.
Det borde även finnas speciella kajer i hamnar som kan användas av gasbåtar som ska ligga till kaj längre än en vecka. Vid för långa landliggare så stiger trycket i tanken och avkokingen/gasen släpps ut i atmosfären.
Antingen att gasen återanvänds eller att den går till ett flam-torn……..
Chiefen
I Norge pratas det om att göra det svårare att bunkra LNG pga utökade säkerhetszoner
Artikeln är stängd för fler kommentarer