Fotograf: Tarbit

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

LNG-bunkring tillåtet i godshamnar

Ett nytt regelverk gör det tillåtet och möjligt att bunkra LNG i Göteborgs Hamn. Regelverket är framtagen av hamnen i samarbete med Transportstyrelsen och Rotterdams hamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]marbete med Transportstyrelsen och Rotterdams hamn.

– Vi tror på flytande naturgas som framtidens fartygsbränsle. Det nya regelverket är en viktig pusselbit för att få fart på utvecklingen i vår region, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i Energihamnen i Göteborg.

Det är ett helt nytt regelverk som arbetats fram av Göteborgs Hamn AB tillsammans med Transportstyrelsen och hamnen i Rotterdam. Regelverket gör det möjligt för fartyg att bunkra LNG i en godshamn och är de första generella föreskrifterna i Sverige.

Hämtas från andra terminaler

Regelverket tillåter bunkring på olika sätt. Antingen via bunkerbåt, lastbil eller landanslutning. Dock finns ännu ingen importterminal i Göteborg, därför hämtas bränslet från andra terminaler. Men planer finns på en importterminal även i Göteborg.

Hamnen räknar med att LNG kommer börja bunkras flitigt redan under nästa år. Då beräknas Terntank, Furetank och Thun Tanker ha sjösatt LNG-drivna fartyg som regelbundet kommer besöka Göteborg.

– Vi räknar med anlöp av LNG-fartyg en till två gånger i veckan nästa år och många kommer att passa på att bunkra i Göteborg, säger Dan-Erik Andersson.

Flera initiativ för främjande av LNG

Vid årskiftet införde Göteborg också en kraftigt reducerarad hamntaxa för LNG-fartyg. Rabatten ger de totalt 30 procent lägre hamntaxa per besök.

– Vår kraftigt rabatterade hamntaxa, tillsammans med det nya regelverket, ger goda incitament för våra rederikunder att växla över från olja till flytande naturgas, säger Dan-Erik Andersson.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Snart fyra år efter konverteringen av Bit Viking blir det tillåtet att bunkra LNG i svenska hamnar.
    Och så säger dom att Sverige ligger långt fram när det gäller miljöteknik…

    • Anonymous

      Men Bit Viking bunkrar ju inte i Sverige

      • Anonymous

        Nej precis, det får dom inte ens om dom hade velat göra det, förren nu då.

        • Anonym

          De har ingen anledning att bunkra i Sverige, de går ju aldrig till Sverige ju.

          Sen blir kraven i Norge på LNG bunkring hårdare,

  • Anonymous

    Det är till sist hamnoperatören inte GHAB som godkänner om LNG-bunkring får ske på deras område.

  • Bennyboy!

    En liten tanke. Det borde finnas speciellt godkända varv för LNG båtar. Jag tänker närmast på när man behöver skifta läckande ventiler i tanksystemet. Båtarna är inte utrustade för att pumpa LNG:en iland igen. Enligt min erfarenhet så släpps gasen direkt ut i atmosfären vid dessa tillfällen. Det borde finnas anläggningar som kan ta emot avkokningen/gasen.
    Det borde även finnas speciella kajer i hamnar som kan användas av gasbåtar som ska ligga till kaj längre än en vecka. Vid för långa landliggare så stiger trycket i tanken och avkokingen/gasen släpps ut i atmosfären.
    Antingen att gasen återanvänds eller att den går till ett flam-torn……..

  • Chiefen

    I Norge pratas det om att göra det svårare att bunkra LNG pga utökade säkerhetszoner

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]