[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]slastare i Narviks hamn.
– Det här gör vi för att trygga och klara produktionshöjningen inom ramen för vårt tillväxtprogram, som innebär en ökning med cirka 35 procent, säger Markus Petäjäniemi, LKAB:s direktör för gruva och logistik.
Detta är en fortsättning på de tidigare investeringar som har gjorts för att utveckla och förbättra transportsystemet. I den nya satsningen ingår bland annat en ny kaj och skeppslastare, vilket innebär att två fartyg kan lastas samtidigt. Även en helt ny siktstation där pelletsen siktas uppförs.
– Vi minskar risken för produktionsavbrott och störningar. Det blir en ökning av dagens utskeppningskapacitet från dagens drygt 20 miljoner ton, till närmare 30 miljoner ton per år, säger Markus Petäjäniemi.
Skeppningen av malm i Narvik startade 1903 när järnvägen från Kiruna till Narvik var färdig. Hamnen är isfri året runt och är sedan dess LKAB:s viktigaste länk ut till den globala järnmalmsmarknaden. Narvik ligger utanför SECA-området (Sulphur Emission Controll Area). Genom att segla väster eller öster om Irland alternativt Nordostpassagen undviker malmfartygen de tuffare svavelkraven som införs i januari 2015.
[/flowy_subscriber_only]