Lite sjöfart i rödgrön transportpolitik

Oppositionen har nu presenterat sin överenskommelse om en rödgrön transportpolitik om man vinner valet. Man fokuserar på utbyggnad av järnväg och kollektivtrafik samt bibehållen nivå på investeringar och underhåll i vägnätet, men det är inte mycket av varken investeringarna eller trycksvärtan i överenskommelsen som slösas på konkreta förslag för sjöfarten. Man skriver att Sveriges långa kust med många hamnar skapar möjligheter för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart och järnväg samt att en kilometerskatt för godstransporter på väg skapar incitament för att transporter i större utsträckning skall ske med en kombination av transportslagen.Man vill peka ut strategiska hamnar och kombiterminaler och satsa två miljarder på att finansiera exempelvis spåranslutning till hamnar, kombiterminaler eller elektrifiering av hamnanslutna spår. Man föreslår också att den föreslagna utbyggnaden av hamnbanan i Göteborg skall tidigareläggas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]