Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi | Hamn/Logistik

Linjerederier tar ut för höga bunkertillägg

De bunkertillägg som containerrederierna lägger på borde ha sänkts mer på grund av allt mer effektiva fartyg. Det skriver Drewry Research som menar att kravet på sänkta tillägg från speditörer och lastägare kommer att öka.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t på sänkta tillägg från speditörer och lastägare kommer att öka.

Ytterligare en faktor som enligt Drewry borde påverka tilläggen är tillgången på billigt ryskt bränsle. 

Ett containerfartyg på 18.000 TEU bränner ungefär 35 procent mindre bunker per container mellan Asien och Nordeuropa än ett fartyg på 13.100 TEU som i sin tur bränner 20 procent mindre per container än ett fartyg på 9.000 TEU vid en fart på 20 knop västvart och 14,6 knop ostvart, även vid en lägre fyllnadsgrad för de största fartygen. Snittstorleken på fartygen i denna trafik har stigit med sju procent de senaste 12 månaderna till över 10.800 TEU.

Med undantag för Maersk Line har detta inte fått genomslag i bunkertilläggen (BAF) hävdar Drewry. Samtidigt har dock fraktraterna fallit dramatiskt de senaste veckorna. Shanghai Shipping Exchanges index SCFI har fallit från en bit över 1.150 punkter i somras till 991 nu.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]