Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Linfärja i Bohuslän först i världen med ny teknik

Trafikverkets linfärja mellan Hamburgsund och Hamburgö i norra Bohuslän har försetts med en helt ny typ av eldrift. Enligt Anders Werner, chef för Trafikverkets färjerederi, är det sannolikt första gången i världen en färja drivs på detta sätt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tt.

– Enkelt uttryckt så sitter det en elkabel på en stor rulle som är monterad på utsidan av färjan. Kabeln rullas ut i takt med att färjan kör mellan färjelägena och ligger på botten precis som den vanliga linan. Kabeln är hela tiden inkopplad, så man slipper att springa iland och ladda batterierna som man måste göra med batteridrivna elfärjor. Och skulle det hända något med kabeln så är det bara att koppla in den vanliga dieseldriften.

En annan fördel är att den nya typen av elfärja har visat sig bli billigare än sina batteridrivna föregångare. Drygt en miljon har installationen i Hamburgsund kostat, och Anders Werner tror att man kommer att få valuta för de pengarna.

– Ser man det långsiktigt är det inte mycket pengar. Så här långt ser vi inga nackdelar, utan bara fördelar. Nu ska vi testa det här under vintern och våren, och fungerar det bra så vill vi successivt införa det på samtliga av de cirka 20 linfärjor vi har i Sverige. Det går visserligen inte att använda för våra frigående färjor, men för linfärjorna så tror vi att detta är framtidens melodi.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]