Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Forskning | Politik

Lighthouse går nationellt

Lighthouse som såg dagens ljus 2006 växlar upp och går från ett västsvenskt kompetenscenter till ett nationellt. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd invigde officiellt i Almedalen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] officiellt i Almedalen.

– Lighthouse går in i sin andra fas. Nu är meningen att vi ska bli ett nationellt kompetenscenter som bygger på samarbete mellan industri, akademi och offentlig sektor. Målet är bland annat att nå nollvisionen och stärka konkurrenskraften för svensk sjöfartsindustri, säger Bengt-Olof Petersen, föreståndare på Lighthouse (som för övrigt ska efterträdas av Åsa Burman på posten red. anm.).

Popularisera forskningen

Enligt Bengt-Olof Petersen arbetar man nu med tre tydliga plattformar:

– Den första är en ny kommunikationsplattform. Vi har sjösatt en ny hemsida och ska kommunicera sjöfartsforskning på ett bättre sätt och försöka popularisera forskningen. Vi har utvecklat plattformen i samarbete med Zero Vision Tool och stöd från Sjöfartsverket.

– Den andra är en plattform för samarbete för strategiskt fokus. Vilka problem står vi inför? Var finns luckorna, var finns det för områden där vi i Sverige kan placera oss strategiskt? 

– Och den tredje är en programportfölj där vi gör en strategisk satsning. Vi går till finansiärerna av forskningen och försöker få dem att finansiera. Vinnova vill lägga pengar på de kluster som samarbetar och har en global arena. Därför är det viktigt att forskningen och näringslivet hjälps åt.

Beröm

Catharina Elmsäter-Svärd invigde sedan officiellt den andra fasen av centret och gav en hel del lovord, åt både Lighthouse (forskare och studenter) och sjöfartsnäringen.

– Jag slås av attityden, den är rätt så förändrad sedan jag tillträdde hösten 2010, man vågar sträcka på ryggen. Och som många redan har nämnt här, varför ska vi vara lika bra när vi kan vara bättre än andra länder? Kan vi få detta att bli ett nationellt kompetenscenter borde vi kunna vara ännu kaxigare och gå utanför Sveriges gränser.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]