Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Forskning | Miljö

Lighthouse-seminarium om sjöfartsbränslen

Det förnybara sjöfartsbränslet stod på agendan på torsdagen när Lighthouse och F3 arrangerade ett seminarium i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] seminarium i Göteborg.

På torsdagseftermiddagen arrangerade Lighthouse och kunskapscentret F3 ett seminarium med fokus på förnybara sjöfartsbränslen. Bakgrunden till seminariet är att Sverige år 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen och att Sverige år 2050 ska vara ett land som inte släpper ut några växthusgaser i atmosfären.

Nulägesanalys och utblick

Bengt Ramne, vd för fartygskonstruktionsföretaget Scandinaos och Professor of the Practice vid Chalmers, inledde seminariet med att ge en nulägesanalys och en utblick för de alternativa bränslena som finns inom sjöfarten. Han konstaterade att vi generellt sett är bra på fartygsbränslen i Sverige och alternativa drivmedel, något som märks inte minst på de LNG-drivna fartyg som beställts från Donsö och Lidköping och på de metanolprojekt som han själv är engagerad i som vd för Scandinaos. Enligt Bengt Ramne hänger vi med bra i utvecklingen även när det gäller el-fartyg, men han konstaterar samtidigt att tjockoljan kommer att dominera sjöfarten fram till 2030 då de alternativa bränslena kommer att ta fart ordentligt:

– Så länge oljan är billig är det inget bra läge att driva på utvecklingen. Någon form av koldioxidskatt kan vara ett steg för att minska utsläppen.

Energisystemmodell

Julia Hansson, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet, berättade vid seminariet bland annat om en studie som gjorts om vilka kostnadseffektiva val av marina bränslen som finns för framtiden. I studien har en global energisystemmodell använts. Modellen kan leverera de bränslen och teknikval som möter efterfrågan till den lägsta globala energisystemkostnaden.

– Ska man summera något så är det att om det kommer att vara en låg tillgång på olja framöver så är sannolikheten hög för att naturgasbaserade bränslen blir kostnadseffektiva 2050, sade hon och berättade även om ett nytt projekt som är på gång:

Tre projektmål

– Där har vi tre olika projektmål; dels ska vi göra en kartläggning av befintlig kunskap kring alternativa drivmedel av intresse för sjöfarten och av olika aktörers pågående satsningar. Det andra målet är att göra en övergripande analys av faktorer som påverkar val av drivmedel på sjöfartssidan och hur förutsättningar skiljer sig mellan olika typer av sjöfart. Det tredje är att göra en multikriterieanalys av utvalda alternativa marina drivmedel för att få en strukturerad bild av för- och nackdelar med olika drivmedel från ett sjöfartsperspektiv.

Seminariet fortsatte på torsdagseftermiddagen med föredrag av bland annat Per Stefenson från Stena Teknik och Henrik Källson från Thunbolagen som skulle prata metanoldrift respektive LNG-drift.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]