Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Fartygsutrustning | Forskning | Miljö

Lighthouse nya förstudier presenterades

Vid Lighthouse-seminarium på torsdagen redogjordes för pågående förstudier, men några nya presenterades också. En handlar till exempel om hur brandsäkerheten ska förbättras ombord på roro-fartyg. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]mbord på roro-fartyg. 

Lighthouse träff på Science Park i Göteborg omfattade såväl en workshop om framtidens sjöfartsforskning, innovation och utveckling, som en paneldiskussion om en konkurrenskraftig, hållbar och säker maritim sjöfartssektor. Men inledningsvis behandlades de fem pågående förstudierna.

Autonom sjöfart

Robert Rylander på Viktoria Swedish ICT redogjorde för autonom säkerhet för fartyg och digitaliseringens möjligheter för ökad säkerhet. Förstudien är en övergripande översikt över aktuell forskning och utveckling inom den autonoma sjöfarten. Men man granskar även paralleller till andra transportslag.

– Vi ska nu i nästa vecka träffa Transportstyrelsen eftersom de olika trafikslagen står inför samma utmaningar, berättade han.

Allt större fartyg

Karl Garme från KTH berättade om vattenvägen som den intermodala pusselbiten till resurseffektiva regional- och tätortstransporter och Peter Grundevik på SSPA gjorde en lägesrapport om förstudien Dynamisk dimensionering av fartyg som handlar om hur de allt större fartygen som byggs samtidigt ska klara kraven på hållfasthet, sjöegenskaper, miljökrav och säkerhet.

– Nästa steg blir bland annat att stärka den nationella kapaciteten inom fartygsdynamik och förbättra konkurrenskraften för fartygsägaren, varven och fartygsdesigners, sade Peter Grundevik.

2017 års förstudier

Carl Sjöberger, lektor på Chalmers, redogjorde för arbetet kring en förstudie om sjöfartens miljöpåverkan i hamnen och hur den kan bidra till en bättre miljö och slutligen berättade Karin Andersson, professor på Chalmers, om en nystartad studie som syftar till att skapa heltäckande verktyg vad gäller fartygs och rederiers miljöpåverkan.

Verksamhetschef Åsa Burman passade även på att presentera nästa års förstudier.   

– Den första handlar om förbättrade prestandaprognoser och driftsoptimering av fartyg och där förväntar vi oss forskningsförslag som ska leda till förbättrade testmetoder för att förutsäga fartygs prestanda.

Grön sjötransport

Vidare kommer man även 2017 att studera fordons positionering på roro-fartyg. Genom att få uppgifter om till exempel en bil är är gas- eller eldriven innan den körs ombord kan bland annat brandsäkerheten förbättras och arbetsflödet effektiviseras. Den tredje förstudien handlar om Grön sjötransport med målet att initiera en marknadsdriven introduktion av klimatneutrala bränslen inom sjöfarten. Den sista studien har namnet Beräkning av transportarbete och emissioner i MRV och dess övergripande mål är att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser och ge en ökad förståelse för branschens utmaningar kring EU:s system Monitoring, Reporting, Verifying (MRV).

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]