Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Lehmann Bay är nu Martta VG

Meriaura har utökat sin flotta med torrlastaren Martta VG.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�torrlastaren Martta VG.

Rederiet VG Shipping i Åbo inom Meriaura-gruppen har köpt torrlastfartyget Lehmann Bay om 4.000 dwt från Tyskland. Fartyget har fått namnet Martta VG och seglar nu under finländsk flagg. Fartyget gick in i Meriauras trafik i Lübeck tidigare under denna vecka.

Kontrakt och spot

Beppe Rosin, vice vd för Meriaura, säger till Sjöfartstidningen att Martta VG kommer att sysselsättas både i kontrantsfart och på spotmarknaden.

– Hon kompletterar vårt segment av 4.000-tonnare och är en lämplig storlek för vår kontraktstrafik. Hon kommer att gå främst på Östersjön och Nordsjön, men i och med att vi har expanderat så har vi också kört lite längre. Vi är för tillfället också inne i Medelhavet, men vi har inte regelbunden trafik dit.

Han säger att Martta VG, i likhet med gruppens andra torrlastare även kommer att sysselsättas med transporter av spotlaster.

– Vi försöker optimera hela vår flotta. Vi har utökat på spotsidan och exponerar oss mera ditåt med kapacitetsökningen.

Systerfartyg till trotjänare

Beppe Rosin berättar vidare att Martta VG är systerfartyg till Thule, som i många år tidsbefraktades av Meriaura.

– Thule tidsbefraktades av Meriaura i över tio år. Precis som Thule passar Martta VG bra för att transportera långa däckslaster som till exempel blad till vindkraftverk, säger han.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]