Fotograf: Laurin Maritime

Kategori: Ekonomi | Skeppsbyggnad | Tank

Två nya kemtankers till Laurin Maritime

Anglo-Atlantic Steamship beställer två kemtankers från Kina för leverans 2015 med option på ytterligare två fartyg. Laurin Maritime kommer att operera fartygen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er att operera fartygen.

Anglo-Atlantic Steamship Company Limited som Göteborgsbaserade Laurin Maritime har starka intressen i har placerat en order på två 50.000 dwt kemtankfartyg från kinesiska Samjin Shipbuilding Industries Co. Ltd.

– Det är första gången vi beställer från det här varvet och första gången vi beställer från Kina överhuvudtaget. Vi såg en bra kombination av kunskap och pris. Varvet ägs av ett koreanskt bolag och har koreanskt management, och det finns ett gediget och bra kunnande inom varvet, säger Mikael Laurin, vd för Laurin Maritime, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Vi har diskuterat en beställning under en länge tid internt, men själva affären gick rätt snabbt. Det dök upp en möjlighet och vi agerade. Jag vill inte kommentera själva priset, men det är ju inte okänt att vi ligger runt historiskt låga priser på varven nu.

Tradar worldwide

De IMO II-klassade fartygen ska levereras i andra halvan 2015 och om optionen på ytterligare två fartyg verkställs ska dessa levereras i första halvan av 2016. Laurin Maritime kommer att ha både tekniskt och kommersiellt management av fartygen, och rederiet kommer även att vara sitemanager.

– Tanken är att fartygen ska gå i vårt vanliga tradingmönster, alltså worldwide. Vi seglar mycket mellan USA och Sydamerika men går även till Australien och Fjärran Östern.

Stor bränslebesparing

Enligt Laurin Maritime har man aktivt arbetat för att få ner bränsleförbrukningen hos Kinabyggena, även om man inte räknar i procentsatsatser.

– Vi sätter inte procensatser, men vi tror att besparingen kan ligga på runt 1.000 till 2.500 amerikanska dollar per dag för vår trafik, vilket under ett år blir ganska mycket pengar.

Bolaget opererar idag en flotta på 17 kemtankfartyg på 43.500 till 46.000 dwt. Laurin har full management på tolv av dessa medan man har kommersiellt management för övriga fem. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]