Fotograf: LanghShip

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Reparationsvarv

Langh Ships skrubber certifierad

DNV GL har utfärdat certifikat för den skrubberanläggning som Langh Ship utvecklat och installerat på sitt torrlastfartyg Laura.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tt torrlastfartyg Laura.

Langh Ship har erhållit slutgiltigt godkännande för lastfartyget Lauras avgasreningssystem då DNV GL utfärdade sitt klassificeringsintyg i mitten av juli.

– Det installerade systemet var redan godkänt, men nu har även all dokumentation granskats och systemet är officiellt klassificerat, förtydligar Robert Segercrantz, vd för DeltaLangh, ett joint venture ägt av Deltamarin Ltd och Oy Langh Tech Ab, som ingår i Langh-företagen. DeltaLangh bildades i juni 2014 för att erbjuda skrubbern även till andra rederier.

Egen design

Langh Ship har utvecklat en egen skrubber med sluten cirkulation. Systemet utnyttjar lut för att rengöra avgaserna och eftersom processvattnet rengörs kan det släppas ut i havet. Kännetecknande för den patenterade reningsprocessen är att resterande avfall kondenseras och blir så torrt att det utan problem kan transporteras till en avfallsanläggning.

Den första anläggningen har nu varit i bruk i över ett år på Laura.

– Anläggningen har fungerat bra och är i bruk hela tiden. Vi har redan långa tider kört så att reningen motsvarar 0,1 procent svavel i bunkern, säger Laura Langh-Lagerlöf, kommersiell direktör på Langh Ship, till Sjöfartstidningen.

Stort intresse

Hon säger att det är mycket stort intresse för DeltaLangh-skrubberanläggningen ute på marknaden.

– Vi får dagligen förfrågningar. Vissa frågar speciellt om reningen av processvattnet eftersom de vet att vi kan levererera ett äkta och fungerande slutet system. Vi har också visat att det är möjligt att installera skrubber på fartyg av mindre feederstorlek, säger Laura Langh-Lagerlöf.

Fler på gång

DeltaLangh ska nu leverera skrubberanläggningar till resten av fartygen i Langh Ships flotta. Linda dockas för närvarande på Turku Repair Yard i Nådendal och när hon är klar står systern Aila i turen. Lauras systerfartyg Hjördis och Marjatta kommer att dockas på Western Shipyard i Tykö (Teijo på finska).

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]