[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]TEU.”} /–>
Nyförvärven Charlotta och Christina är systerfartyg och hette tidigare Carat respektive Ceres under management av Leonhardt & Blumberg Shipmanagement.
Charlotta är byggd 2009 och Christina 2010 på Mawei-varvet i Kina. De är isförstärkta till isklass 1A.
Charter till CMA CGM
Båda fartygen är nu tidsbefraktade till CMA CGM. Christina går för närvarande i trafik på linjen Gdynia–Tilbury och Charlotta i trafik på Medelhavet. När Langh Ship tog över fartygen fick de portugisisk flagg (Madeira).
– Det känns som ganska bra tajming. Secondhand-priserna var på tämligen låg nivå men samtidigt verkar containerfrakterna vara på väg uppåt även för fartyg av feederstorlek, säger Laura Langh-Lagerlöf, vd för Langh Ship, till Sjöfartstidningen.
Köpet av fartygen möjliggjordes också av chartern till CMA CGM.
– Direkt sysselsättning till båda fartygen via CMA CGM var en del av paketet, säger hon.
Fem från tidigare
Langh Ship har från tidigare fem fartyg i sin flotta. Tre går i trafik för Outokumpu med stålprodukter från norra Finland till kontinenten och två går i containertrafik för Containerships, som ägs av CMA CGM.
[/flowy_subscriber_only]