Nyförvärven Charlotta och Christina är systerfartyg och hette tidigare Carat respektive Ceres under management av Leonhardt & Blumberg Shipmanagement.

Charlotta är byggd 2009 och Christina 2010 på Mawei-varvet i Kina. De är isförstärkta till isklass 1A.
Charter till CMA CGM
Båda fartygen är nu tidsbefraktade till CMA CGM. Christina går för närvarande i trafik på linjen Gdynia–Tilbury och Charlotta i trafik på Medelhavet. När Langh Ship tog över fartygen fick de portugisisk flagg (Madeira).
– Det känns som ganska bra tajming. Secondhand-priserna var på tämligen låg nivå men samtidigt verkar containerfrakterna vara på väg uppåt även för fartyg av feederstorlek, säger Laura Langh-Lagerlöf, vd för Langh Ship, till Sjöfartstidningen.

Köpet av fartygen möjliggjordes också av chartern till CMA CGM.
– Direkt sysselsättning till båda fartygen via CMA CGM var en del av paketet, säger hon.
Fem från tidigare
Langh Ship har från tidigare fem fartyg i sin flotta. Tre går i trafik för Outokumpu med stålprodukter från norra Finland till kontinenten och två går i containertrafik för Containerships, som ägs av CMA CGM.