Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Container | Fartygsaffärer

Langh Ship utökar flottan

Rederiet Langh Ship i Pikis, Finland, har köpt två containerfartyg från Tyskland med kapacitet för 889 TEU.
Nyförvärven Charlotta och Christina är systerfartyg och hette tidigare Carat respektive Ceres under management av Leonhardt & Blumberg Shipmanagement.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]TEU.”} /–>

Nyförvärven Charlotta och Christina är systerfartyg och hette tidigare Carat respektive Ceres under management av Leonhardt & Blumberg Shipmanagement.

Langh Ship-skorstensmärket på plats på Charlotta.

Charlotta är byggd 2009 och Christina 2010 på Mawei-varvet i Kina. De är isförstärkta till isklass 1A.

Charter till CMA CGM

Båda fartygen är nu tidsbefraktade till CMA CGM. Christina går för närvarande i trafik på linjen Gdynia–Tilbury och Charlotta i trafik på Medelhavet. När Langh Ship tog över fartygen fick de portugisisk flagg (Madeira).

– Det känns som ganska bra tajming. Secondhand-priserna var på tämligen låg nivå men samtidigt verkar containerfrakterna vara på väg uppåt även för fartyg av feederstorlek, säger Laura Langh-Lagerlöf, vd för Langh Ship, till Sjöfartstidningen.

Charlottas besättning är till stor del densamma som före köpet.

Köpet av fartygen möjliggjordes också av chartern till CMA CGM.

– Direkt sysselsättning till båda fartygen via CMA CGM var en del av paketet, säger hon.

Fem från tidigare

Langh Ship har från tidigare fem fartyg i sin flotta. Tre går i trafik för Outokumpu med stålprodukter från norra Finland till kontinenten och två går i containertrafik för Containerships, som ägs av CMA CGM.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]