Fotograf: Langh Ship

Kategori: Container | Skeppsbyggnad

Langh Ship beställer tre containerfartyg

Det finländska rederiet Langh Ship beställer tre 1.200 TEU containerfartyg från Kina för leverans från och med augusti 2024.
Langh Ship Oy Ab utökar sin flotta med tre containerfartyg med kapacitet för 1.200 TEU. Nybyggena har beställts från varvet Paxocean i Zhoushan-området utanför Shanghai och leveransen av det första fartyget i serien planeras ske i augusti 2024. Efter leveransen kommer fartygen att sysselsättas i containertrafik i Europa.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]varvet Paxocean i Zhoushan-området utanför Shanghai och leveransen av det första fartyget i serien planeras ske i augusti 2024. Efter leveransen kommer fartygen att sysselsättas i containertrafik i Europa.

Designen för containerfartygen har Langh Ship tagit fram i samarbete med den kinesiska fartygskonstruktionsbyrån Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI). Fartygen optimeras för transport av 45-fots containers både i lastrummen och på däck. Fartygen blir cirka 150 meter långa, 27 meter breda och får ett djupgående på 8,75 meter. De byggs till finsk/svensk isklass 1A.

– På den europeiska marknaden ser vi ett behov av containerfeederfartyg av den här typen och storleken, säger Laura Langh-Lagerlöf, verkställande direktör för Langh Ship, och fortsätter:

– Genom optimering av skrovformen har vi lyckats maximera lastkapaciteten och samtidigt minimera energiförbrukningen men fartygen kan fortfarande uppnå en fart på 18 knop vid behov. Jag är stolt över vårt team som hela tiden går i framkant av den senaste tekniska utvecklingen, testar nya innovationer och till och med själva utvecklar egna lösningar.

Nybyggena får en tvåtakts, lågvarvig huvudmaskin för bästa bränsleekonomi och utrustas med hybridskrubber från Langh Ships systerföretag Langh Tech Oy Ab. Hybridskrubbern kan kontinuerligt och utan begränsningar opereras i slutet kretslopp (closed loop). Maskineriet förbereds för Langh Techs carbon capture-system i kombination med skrubbern för insamling av koldioxid från avgaserna (carbon capture). Huvudmaskinen kan också använda biobränsle när det blir tillgängligt i större skala i framtiden.

Såväl huvudmaskinen som de tre hjälpmaskinerna uppfyller Tier III för utsläpp av kväveoxider NOx. Fartygen förbereds även för användning av landström i hamn och för framtida installation av batterier. För barlastvattenhantering installeras Lang Techs system LanghBW.

Rederiet uppger att produktchef Kim Tervonen på Langh Tech tillsammans med sitt team under de senaste månaderna har fokuserat på att undersöka och testa olika metoder för carbon capture.

– Det är spännande att det tillförs nya fartyg till vårt systerföretags flotta vilket gör det enklare för oss att införa olika nya koncept för att förbättra energieffektivitet och miljöprestanda, säger Kim Tervonen.

Langh Ship har för närvarande tio container- och multipurposefartyg i sin flotta. Förutom de nu beställda containerfartygen har rederiet tre multipurposefartyg på 7.800 dwt i order vid Wuhu-varvet i Kina.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]