Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning

Lågtrycksteknik i gasdriven tvåtaktsmotor

Efter fullskaletester är Wärtsilä klar att introducera en ny serie lågvarviga tvåtaktsmotorer med lågtrycks- och flerbränsleteknik.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] och flerbränsleteknik.

Wärtsiläs tester med gasdrift i en lågvarvig tvåtaktsmotor med flerbränsleteknik har varit framgångsrika och Wärtsilä introducerar en ny motorserie som bygger på den etablerade lågtryckstekniken. Konceptet med gashantering vid lågt tryck används redan som standard av samtliga tillverkare av fyrtaktsmotorer. 

”Banbrytande”

Wärtsilä räknar med att den nya motorserien ska få stor betydelse för rederier och operatörer och uppger att den redan anses vara banbrytande för handelsfartyg. Wärtsilä RT-flex50DF blir den första motortypen där den nya tekniken utnyttjas och den kommer att finnas tillgänglig på marknaden under tredje kvartalet 2014. Tekniken introduceras även i en ny Generation X-serie av motorer som blir klar för leverans 2015–2016.

Även resten av Wärtsiläs produktsortiment av tvåtaktsmotorer kommer att bli tillgängligt i versioner med lågtrycks- och flerbränsleteknik (dual-fuel).

Inbesparing

Jämförd med andra tekniker uppger Wärtsilä att motorer med lågtrycks- och flerbränsleteknik minskar investeringskostnaderna med 15 till 20 procent tack vare mindre kostnadskrävande LNG- och gashanteringssystem som fungerar med ett tryck under 10 bar. Vidare behövs inga andra avgasreningssystem för att uppfylla kommande utsläppskrav. Vid gasdrift uppfyller de nya motorerna utsläppskraven enligt IMO Tier III och vid användning av flytande bränsle uppfylls minimikraven enligt Tier II.

Dessutom meddelar Wärtsilä att tekniken ger besparingar i driftskostnader genom att inga högtryckssystem för komprimering av gas behövs utanför motorn ombord på fartyget och inte heller utrustning för att minska utsläpp av kväveoxid.

Det finns inget behov av att växla till dieselbränsle under drift med låg belastning, vilket enligt Wärtsilä behövs vid användning av andra tekniker. Förbrukningen av pilotbränsle utgör omkring en procent av den totala bränsleförbrukningen, vilket uppges vara lägre än för andra tekniker.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]