Fotograf: CMP

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Lågsvavlig diesel i Malmö

Sedan årskiftet kan fartyg som passerar Malmö bunkra lågsvavligt bränsle från Statoil och Scandinavian Tank Storage (STS).

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]vian Tank Storage (STS).

Copenhagen Malmö Port (CMP) har, tillsammans med Scandinavian Tank Storage, satsat på att etablera en kaj med tillhörande terminal speciellt avsedd för bunkring av lågsvavlig marindiesel. Detta för att möta de nya seca-kraven som infördes vid årskiftet.

– Vårt geografiska läge är optimalt som sista hamn innan man kommer in i Östersjön, säger Johan Röstin, vd för Copenhagen Malmö Port AB.

Årligen passerar närmare 40.000 fartyg Öresund. Och det är Statoil som hoppas få leverera den nya marindieseln till de fartygen som är på väg till eller från Östersjön.

– Det är en satsning som innebär stora möjligheter för CMP. Vi tror på en trafikökning, främst på grund av läget och eftersom vi inte erbjudit detta tidigare. Vi gör bedömningen att 170 av våra kunders fartyg kommer att tanka här årligen.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Tunabergaren

    Ytterligare ett ställe att bunkra på kan säkert vara till glädje för många fartyg. Jag är dock helt övertygad om att alla andra bunkerleverantörer i Östersjöländerna också uteslutande kommer att leverera lågsvavligt bränsle, undantaget förstås fartyg som bunkrar för färd utanför SECA-området. Avgörande blir som så ofta priset.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]