Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart

Lägre bränsleförbrukning på Viking XPRS

Efter dockning och ombyggnad i Landskrona förväntar sig Viking Line en avsevärd minskning av bunkerförbrukningen på bil- och passagerarfärjan Viking XPRS.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erarfärjan Viking XPRS.

Efter en omfattande ombyggnad vid Oresund Drydocks i Landskrona är Viking XPRS åter i trafik på linjen Helsingfors–Tallinn. 

Under dockningen har bland annat fartygets propellrar uppgraderats med Rolls-Royces Promas Lite-system så att man installerat nya propellerblad och en kon mellan propelleraxel och roder.

– Vi har optimerat designen på propellerbladen för den tidtabell vi har idag. Vi tror att detta ske ge en total inbesparing på framdriften på 14 procent, säger Ulf Hagström, direktör med ansvar för den tekniska sektorn inom Viking Line, till Sjöfartstidningen.

Ny inredning

Under de veckor som fartyget dockades i Landskrona har även de allmänna utrymmena, butiken och hytterna renoverats. Isynnerhet inredningen i restaurangvärlden har genomgått stora förändringar. På däck 7 har dag- och nattklubben Club X förstorats med en tredjedel och antalet sittplatser har utökats med 150. Bufférestaurangen Bistro Bella har byggts om, likaså kaffebaren Robert’s Coffee.

Vidare har soldäcket utvidgats, där uteserveringen Viking’s Out kommer att betjäna resenärerna sommartid. Förutom det huvudsakliga soldäcket öppnas på sommaren dessutom en utebar på däck 10.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]