Meriauras grundare och styrelseordförande Jussi Mälkiä till vänster, teknisk chef Jyrki Hentula i mitten och vd Beppe Rosin till höger.

Fotograf: Meriaura

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Lägger order på två nybyggen

Det finländska rederiet Meriaura har beställt två torrlastfartyg från varvet Royal Bodewes i Nederländerna.
Meriaura har tecknat ett avtal om byggnation av två torrlastfartyg av Ecotrader-typ för leverans i januari och december 2026. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande. Enligt kontraktet kommer fartygen att byggas i Hoogezand i Nederländerna.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]orrlastfartyg av Ecotrader-typ för leverans i januari och december 2026. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande. Enligt kontraktet kommer fartygen att byggas i Hoogezand i Nederländerna.

Ville beställa i Västeuropa

De beställda Ecotrader-fartygen kommer att bli 105 meter långa, ha isklass 1A och på 6.750 dwt. Fartygen är designade för att uppnå lägsta möjliga utsläppsnivåer.

– Denna order är ett led i vår serie av investeringar i energieffektivt tonnage som använder bioolja, säger Beppe Rosin, vd på Meriaura i pressmeddelandet och fortsätter:

– I den nuvarande geopolitiska situationen fann vi det bäst att beställa fartygen från ett etablerat varv som verkar i Västeuropa, vilket också ligger i linje med vår ESG-strategi. Leveranssäkerhet, kvalitet och varvets förmåga att följa säkerhets- och miljöföreskrifter samt vår goda erfarenhet av tidigare nybyggen var de viktigaste faktorerna i vårt beslut att välja Royal Bodewes, säger han.

Royal Bodewes är samma varv som just nu bygger två torrlastare till Ahlmark Lines av typen 5050 Eco Trader ice class 1A mini bulkers på 5.000 dwt och som är under 90 meter långa.

Liksom Meriauras EcoCoaster-fartyg Eeva VG och Mirva VG som levererades 2016, kommer nybyggena enligt rederiet att kunna drivas med biobränsle, tillverkat av återvunnen råvara som producerats av Meriauras dotterbolag VG-Ecofuel.

Ecotrader-fartygen är cirka 30 procent större än EcoCoaster-fartygen. Detta för att möta marknadens och kundernas behov, och den större fartygsstorleken förbättrar också den ekonomiska effektiviteten och minskar transporternas miljöbelastning, skriver rederiet.

– De två fartyg som beställs nu kommer att starta vårt nybyggnadsprogram som syftar till koldioxidneutralitet anmärkningsvärt snabbare än IMO:s mål. Vårt syfte är att systematiskt förnya vår flotta med en rad nybyggen. Användningen av bioolja i kombination med kompensation gör att vi kan nå detta ambitiösa mål som vi har satt upp, säger Meriauras grundare och ordförande Jussi Mälkiä i pressmeddelandet.

Investeringen finansieras av Oma Säästöpankki Åbo, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö och Klimatfonden.

 – Vi är tacksamma för att finska finansiärer har kommit för att stödja ett lokalt rederi mot koldioxidneutral sjöfart, säger Beppe Rosin i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]