Nossan lyckades själv ta sig loss från grundet och ligger nu förtöjd under Stallbackabron i Trollhättan.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Torrlast

”Läget stabilt och dykare ska laga revan”

Dykare jobbar idag torsdag med att försöka laga den stora reva som slets upp på fartyget Nossan när det gick på grund på Göta älv under onsdagen.

– Läget är stabilt nu och fartyget ligger förtöjt vid Stallbackabron i Trollhättan, berättar Peter Grönros, inre befäl på Norra Älvsborgs Räddningstjänstförbund (NÄRF).

– Dykare är nere och försöker laga den stora reva som slets upp vid grundstötningen.

Det var strax innan klockan 13 på onsdagen som torrlastaren Nossan fick blackout och förlorade manöverförmågan på Göta älv nära Stallbackabron i Trollhättan. Hon gick på grund och ett hål på 4×1 meter slets upp på det 88 meter långa fartyget som vid tillfället var fullastat med timmer och var på väg norröver mot Gruvön i norra Vänern.

Inget läckage

Fartyget tog in stora mängder vatten och ett tag befarades att hon skulle sjunka och att olja dessutom skulle läcka ut, något som dessbättre inte har skett hittills.

– Det är vi väldigt glada för. Men vi ligger kvar med båtar och har länsar redo om det skulle visa sig att olja läcker ut, säger Peter Grönros på NÄRF.

Räddningstjänsten, Sjöfartsverket och Kustbevakningen deltog i räddningsarbetet som i första hand fokuserade på att få besättningen i säkerhet och förhindra miljöskador.

Lagning på gång

Dykarna hoppas kunna laga revan under torsdagen.

– Enligt ägarna (Thunbolagen, reds. namn.) så hoppas de ha lagat skrovet i eftermiddag, tillräckligt för att kunna pumpa ut vattnet, menar Peter Grönros.

Direkt efter olyckan stoppades all trafik längs Trollhättekanal av Sjöfartsverket.

– Vi bedömde att det skulle kunna förvärra läget för fartyget och utsätta de som arbetar ombord och i vattnet för onödiga risker om fartyg skulle köra förbi, berättar Tobias Fält på Sjöfartsverkets pressavdelning.

Enligt honom har detta påverkat tre fartyg som för tillfället ligger stilla och väntar på besked. Sjöfartsverket kommer ompröva beslutet löpande under hela dagen beroende på hur lagningen av skrovet går.

Kommentarer

  • Klass inspektören

    Hur lagar man ett sådant hål 4x1m under vatten? Vill gärna veta detaljer om det.

    • Thomas G

      Svetsa fast provisoriska stålplåtar?

  • Sid

    Luftkuddar är ett sätt…

    • Anonym

      …magnetmattor ett annat:

  • Monne S

    Länsor!

  • Chifen

    Tätta länsa sedan cement ”kista” dvs formbygge och betong. Men lasten kan vara i vägen förstås.
    Black out det gamla hjärn spöket slog till den här gången givetvis på sämsta ställe.
    Det finns folk som löser det sedan City varvet Göteborg. För jag ser att dockorna är där. Så dags att
    sluta snacka om varvet utan nu behövs en sådan resurs.

    • Anonym

      Både Trellevarvet och Gothenius har dockor som räcker för denna så Cityvarvet behöver ingen sakna denna gång.
      Men nästa båt som behöver repareras i Västsverige kan ju vara större förstås.

  • Anonym

    Hoppas dom går till trellevarvet på kållandsö?!

  • Bengt

    Thunbolagets båtar bruka repareras på Falkvarv I Falkenberg

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.