Fotograf: Sjøfartsdirektoratet/Erik Johan Landa

Kategori: Haveri

För låga oljenivåer bakom blackout

Kraftiga rullningar i kombination med låga smörjoljenivåer var huvudorsaken till kryssningsfartyget Viking Skys blackout den 23 mars i år, enligt den norska haverikommissionens delrapport.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en norska haverikommissionens delrapport.

Nivåerna i smörjoljetankarna till Viking Skys fyra dieselmotorer i det diesel-elektriska maskineriet hölls stadigt på mellan 28 och 40 procent. Motortillverkaren MAN:s rekommendation är dock att oljenivån alltid ska ligga på 68–75 procent.

Farlig del av farled

När Viking Sky hamnade i en storm med över tio meter höga vågor i Hustadvika utmed den norska kusten ledde de kraftiga rullningarna i kombination med den förhållandevis låga oljenivån att de fyra dieselmotorerna slutade fungera. De klarade inte att suga in tillräckligt med olja, skriver den norska haverikommissionen i sin delrapport.

Blackouten skedde i ett omskrivet farligt område längs Norges kust, mellan Kristiansund och Molde. På en 18,5 kilometer lång sträcka ligger farleden helt oskyddad för vind och hög sjö. Innanför farleden reser sig havsbottnen relativt snabbt med en mängd förrädiska grund.

Evakuerades

Enligt rapporten drev Viking Sky med 6–7 knops hastighet mot land och befann sig på bara en fartygslängds avstånd från att gå på grund när motorerna kunde återstartas. Innan dess hade hon hunnit passera över eller i omedelbar närhet av flera 10-metersgrund.

Med ett fortsatt lågt oljetryck kunde motorerna bara köras på låg- eller halvfart.

Ombord på Viking Sky befann sig 915 passagerare och 458 besättningsmän. Norska räddningshelikoptrar hade evakuerat 479 passagerare när faran ansågs vara över och Viking Sky kunde få bogserhjälp in till hamn.

Rekommendationer

Efter händelsen har Sjøfartsdirektoratet i Norge rekommenderat alla rederier och operatörer att alltid följa motortillverkarnas instruktioner om smörjoljenivåer samt att öka nivåerna när dåligt väder väntas.

Kvar att undersöka innan slutrapporten kommer är maskinrummets alarmsystem, ruttplanering, beslutsstöd, smörjoljehantering, safety management med mera.

Om fartyget

Viking Sky ägs av Viking Ocean Cruises och har tekniskt management av Wilhelmsen Ship Management. Hon är drygt 228 meter lång, 34 meter bred och har ett djupgående på 6,65 meter.

Fartyget är utrustat med två elektriska propellermotorer och fyra dieseldrivna generatorer. Dieselmotorerna är från MAN, två mindre på 5.040 kW och två stora på 6.720 kW vardera. Genseten är fördelade på två maskinrum med en mindre och en större diesel i varje rum.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]