[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er.
Utredaren kom bland annat fram till att staten saknar en samlad strategisk överblick av myndigheternas maritima verksamhet, vilket gör det svårt att driva en samlad strategisk inriktning och utveckling av verksamheten. Han föreslår därför att ett särskilt råd för maritim samverkan inrättas. Kustbevakningen anser dock att det redan finns en tät samverkan mellan de myndigheter som utredaren refererar till. Man ställer sig därför i och för sig positiv till en fortsatt fördjupning av samverkan kring sjöövervakning och sjöinformation, men är däremot negativ till att det skapas ytterligare forum för samverkan. Man anser att de forum som redan finns – däribland kustbevakningens eget sjöövervakningsråd – kan utvecklas på de områden där det saknas en strategisk eller operativ samverkan.
Däremot skriver man att man kan se fördelar med att Kustbevakningen får ta huvudansvaret för miljö-, sjö- och flygräddningen, men att detta måste utredas ytterligare. Idag är Sjöfartsverket huvudman för sjö- och flygräddningen. Kustbevakningen skriver också att man inte stödjer utredarens förslag att myndighetens verksamhet förs över i en ny myndighet tillsammans med marinens verksamhet. Orsaken är att det finns alltför många fördelar med att ansvaret för den civila sjöövervakningen behålls i en civil självständig myndighet, som samtidigt kan verka i nära samverkan med Försvarsmakten.
[/flowy_subscriber_only]