Sverige har fått kritik från EU kring hur gränskodexen efterlevs, vilket enligt Magnus Bergman på Kustbevakningen är en orsak till skärpningen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Myndigheter

Kustbevakningen: ”Skapar bättre förutsägbarhet”

Sverige har fått kritik från EU kring hur gränskodexen efterlevs, vilket enligt Magnus Bergman på Kustbevakningen är en orsak till skärpningen. Nu vill myndigheterna skapa tydligare förutsägbarhet kring vad som gäller för både gränspolisen och sjöfarten.
Läs mer: ”Raseri över skärpta rutiner för besättningsbyten”

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]kritik från EU kring hur gränskodexen efterlevs, vilket enligt Magnus Bergman på Kustbevakningen är en orsak till skärpningen. Nu vill myndigheterna skapa tydligare förutsägbarhet kring vad som gäller för både gränspolisen och sjöfarten.”} /–>

Läs mer: ”Raseri över skärpta rutiner för besättningsbyten”

Skärpningen som träder ikraft den 19 augusti 2024 är egentligen inte något nytt i Sverige enligt Magnus Bergman, enhetschef inom sjöövervakningen på Kustbevakningen, utan snarare en återgång till hur det varit tidigare.

– Det har alltid varit så att man ska anmäla besättningsbyten i Sverige och göra dem i hamnar som är gränsövergångsställen. Sedan har vi sett att det inte följts riktigt och det har varit flytande hur man låtit de här bytena göras, säger han och fortsätter:

– Man har hittat olika lösningar mellan sjöfarten, rederierna och gränspolisen och därmed inte följt gränskodex och utlänningslagen. Nu vill vi få en tydligare förutsägbarhet i det och att vi följer det som regering och riksdag beslutat om, säger han.

Blivit förändrat sedan Schengen infördes

Innan Magnus Bergman började jobba på Kustbevakningen arbetade han inom polisen och inte sällan inom den delen som hade sjömansviseringar på sitt bord. Enligt honom har förändringen skett sedan Sverige blev en operativ medlem i Schengensamarbetet år 2000.

– Det var bara i undantagsfall som det skedde besättningsbyten på andra ställen än i hamnar som var gränsövergångsställen. Polismyndigheten fick i god tid reda på att det skulle ske ett byte och kunde då avsätta resurser för det och det var ytterst sällan som det skedde på någon annan tid än det som anmälts. Men sedan har det blivit en förskjutning och lite lösare sedan vi gick med i Schengen där målet var fri rörlighet och inte samma gränskontroll. Men nu sker en uppstramning när det gäller resandet och detta är ett led i det, säger han.

Har fått kritik från EU

Sverige har fått kritik från EU vid inspektioner kring olika gränsförvaltningsfrågor, vilket är en bakgrund till skärpningen.

”På flygplatserna har man gjort det jättenoga, men just i denna delen mot sjöfarten har det inte varit så följsamt.”

Magnus Bergman, enhetschef inom sjöövervakningen på Kustbevakningen

– Det hänger ihop med regeringens beslut 2015 att vi ska ha inre gränskontroller mot resande till och från Sverige och då är det viktigt att vi följer det i alla delar. På flygplatserna har man gjort det jättenoga, men just i denna delen mot sjöfarten har det inte varit så följsamt, säger Magnus Bergman.

Att förändringen träder ikraft nu den 19 augusti menar han beror på att det sammanfaller med att samtliga polisregioner nu i beslut fastställt sina öppettider för de gränsövergångsställen som utgörs av hamnar.

Magnus Bergman menar vidare att skärpningen hänger ihop med frågan om att gränspolisen ska kunna planera sin verksamhet och avsätta rätt mängd resurser för att kunna genomföra gränskontrollerna.

– Det här gör att Polismyndigheten ska kunna planera sin gränskontrollverksamhet på ett bättre sätt. Dessutom skapar det en bättre förutsägbarhet för sjöfarten, man vet vilka hamnar det går att göra besättningsbyten i, och när, så att man kan planera dem på ett bättre sätt, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]