Fotograf: Lennart Ehrgård

Kategori: Säkerhet | Specialfartyg

Kustbevakare blir isbrytare i vinter

Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton ska assistera Sjöfartsverkets isbrytare i vinter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kets isbrytare i vinter.

Sjöfartsverket och Kustbevakningen har kommit överens om att ett av Kustbevakningens fartyg ska fungera som en extraresurs till Sjöfartsverkets befintliga isbrytarflotta under den kommande vintern.

Hela överenskommelsen är ett försök för att bättre kunna utnyttja de svenska maritima resurserna och tanken är att KBV 002 Triton, som till vardags är stationerad i Slite på Gotland, ska fungera som back-up om Sjöfartsverket behöver extra stöd.

Personalen ska utbildas

– Det är en hjälpisbrytarresurs som primärt är avsedd för att klara ut våra eventuella behov i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten, beroende var behoven uppstår, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Överenskommelsen har undertecknats av generaldirektörerna för de båda myndigheterna och nu ska Kustbevakningens personal ombord på Triton utbildas för att klara av isbrytning.

Påverkar inte verksamheten

– Våra fartyg används redan för flera olika arbetsuppgifter. Isbrytning under en del av året kan vi utföra utan att det påverkar vår verksamhet i övrigt, säger Dan Thorell, chef för avdelningen räddningstjänst och sjöövervakning på Kustbevakningen.

Testperioden inleds den 5 februari 2015 och Sjöfartsverket ska kunna kalla in KBV 002 Triton med tio dagars varsel. Sjöfartsverket kommer ersätta Kustbevakningen för kostnaderna vid isbrytning. Men Kustbevakningen kommer också kunna säga nej till en förfrågan om fartygets behövs i till exempel en räddningsaktion.

Kan bli permanent

Efter issäsongen är över kommer försöket utvärderas och om det faller väl ut kommer det permanentas till kommande isvintrar.

– Det är ett utmärkt sätt att meranvända statens resurser där vi inte behöver sätta in våra ordinarie stora isbrytare för att klara uppgiften, säger Tomas Årnell, på Sjöfartsverket.

KBV 002 Triton är byggd 2009 och kommer kunna färdas i ca 4 knop i 50 centimeter obruten is. Det kan jämföras med Sjöfartsverkets fartyg Oden som kan bryta 1,9 meter is i cirka 3 knop. Förutom Oden har Sjöfartsverket också isbrytarna Ale, Atle, Frej och Ymer.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]