[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gen till Alang i morgon.
Trots att en upphuggning nu är omedelbart förestående vägrar Johnny Sid att ge upp innan allt är förlorat. Bogseringen av före detta Kungsholm börjar närma sig sitt slut och enligt Johnny Sid anländer ekipaget till Alang i Indien i morgon, fredag.
Tiden räckte inte till för att få ihop en lösning i Stockholm.
– I Stockholm var paketet i princip färdigt, men de skulle ha behövt tre veckor mer tid för att få allting på plats. Det tråkigaste tycker jag ändå är att fartyget inte kunde komma till Göteborg. Det fanns många chanser att fixa det och det enda man skulle ha behövt göra var att ge en kajplats.
Luleå nästa?
Igår, onsdag, fick Johnny Sid emellertid besked från Luleå att fartyget är välkommet dit.
– Det var det bästa som kunde hända, men vi får se om tiden räcker till för att få ihop hela paketet. Vi diskuterar som bäst med Migrationsverket om möjligheten att ha henne som flyktingförläggning ett par år till att börja med och efter det göra en uppgradering och öppna hotellverksamheten.
Johnny Sid berättar vidare att han var i kontakt med ägaren till fartyget senast igår.
– Han sa att de visst kan svänga skutan mot Sverige, men då behöver de få besked omedelbart. Jag har tidigare erfarenhet av Finnjet och vet att även om de skulle bli liggande för ankrar utanför stranden för att vänta på tidvattnet så börjar man genast tömma fartyget på värdefull utrustning. Då finns det inte längre någon återvändo.
Finansiering saknas
Nu hänger allt på finansieringen och Johnny Sid bedömer att chanserna att lyckas är fifty-fifty. Med Luleå skulle upplägget åter vara ett annat och de som varit intresserade av Göteborg är inte nödvändigtvis intresserade av att investera pengar för att få fartyget till Luleå.
– Det finns en liten chans ännu. Jag har talat med Bert Karlsson och om han skulle vara operatör skulle det kanske öppna dörrar. Jag ger inte upp förrän hon är i Alang. Nu har vi i varje fall en hamn. Vi hinner inte samla ihop kapitalet genom så kallad crowdfounding så det gäller att hitta de rätta aktörerna, men det är så väldigt lite tid kvar.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Åke Hörnberg
Nu gäller det att hindra att Gaslågan tänds för då är det klippt.
rolf b bertilson
Det vore förfärligt om slutet av detta stolta skepp blir under gaslågan på en sandstrand i Indien!
Göran Mörby
Boxerbåten har ju ändrat kurs norrut.
Gunnar Andersson
De ligger bi nu, hoppet finns kvar.
AK
Kan inte Zlatan och andra förmögna sätta av några räddande kronor av sitt ”överflöd”…?
Anonymous
Luleå!!!!
Anonymous
Japp, hon har girat och stävar nu med 2,6 knop med en kurs på 329 grader på kompassen!!
http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:280365/zoom:10
Annars var ETA beräknat till 0830 imorgon
Pelle S
ETA stämmer nog 0830 men inte dag….
Pelle S
Japp, hon stävar i 2,6 – 3,6 knops fart med kursen 329 på kompassen!!
Hon har både saktat ner och ändrat kurs sedan natten mellan den 11:e och 12:e nov.
http://www.marinetraffic.com/en/ais/index/positions/all/shipid:280365/mmsi:247278400/shipname:KAMARINA/per_page:50
Artikeln är stängd för fler kommentarer