Fotograf: Guardia di finanza

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Kryssningskatastrof

Costa Concordia ligger på sidan, minst 13 personer har omkommit och rederiet skyller på befälhavaren.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]yller på befälhavaren.

Nu börjar anklagelser och motanklagelser hagla i kölvattnet av Costa Cruises kryssningsfartyg Costa Concordias fatala grundstötning vid Isola del Gigilo utanför Toscana på Italiens västkust.

Det framkommer allt fler uppgifter om att befälhavaren Francesco Schettinos beslut att avvika från kursen och segla förbi ön på mycket nära håll inte var en engångsföreteelse utan närmast regelbundet förekommande deviation, och inte bara utanför Gigilo-ön.

Farlig hälsning

Fenomenet kallas ”inchino”, hälsning, något som görs för att ge passagerarna en upplevelse och i marknadsföringssyfte. Rederiet har medgett att man godkänt sådana deviationer vid några tillfällen och då med krav på säkra passageavstånd men man hävdar att i detta fall fanns det inget tillstånd. Frågorna är, som alltid i den här fasen efter en katastrof, betydligt fler än svaren och läckaget från utredningar och åklagare till media är stort.

Enligt italienska media som fått tillgång till anteckningar från förhör med befälhavaren hävdar denne att hälsningen vid Giglio var ”planerad och önskad av Costa före avgången från Civitavecchia”.

Massiv moteld

Motelden från rederiets sida är massiv. Redan i ett tidigt skede lade man skulden på befälhavaren. Förutom att manövern inte var sanktionerad hävdar man att befälhavarens agerande och den sena evakueringen ledde till dödsfall som annars inte hade inträffat. Rederiet menar också att befälhavarnas makt när det gäller navigeringen är allt för stor.

Costa Cruzieres ordförande och vd Pier Luigi Foschi har nu i en intervju gått ännu längre. Han kallar Francesco Schettino för idiot och tillägger att denne ”alltid har setts som extremt pålitlig ur en teknisk synvinkel, men att han har ett litet udda karaktärsproblem, även om detta aldrig har rapporterats formellt”.

Rederiet skyller ifrån sig

Francesco Schettino sitter nu i husarrest i avvaktan på rättegång. Rederiet har tidigare meddelat att man skulle bistå honom med kostnader för juridiskt biträde. Det tar nu Foschi tillbaka och meddelar att man istället kommer att stämma sin befälhavare.

Mycket stark kritik, till och med hat, har riktats mot det sätt befälhavaren hanterat situationen, men rederiets agerande mot sin ännu inte fällde medarbetare möter nu växande kritik från flera håll. Bland andra har norska Skagerack-stiftelsen skrivit brev till Paris MOU, US Coast Guard och EMSA.

Man menar att rederiets snabba skuldbeläggande av befälhavaren, innan utredning och rättsprocess, och utan att erkänna företagets ansvar samt utan någon hänvisning till ISM-koden, kräver ett agerande från myndigheternas sida.

Stiftelsen, som har anhörigföreningar efter katastrofer till sjöss och i land som grund, kräver nu revisioner av såväl Carnival Cruises som Costa Cruises säkerhetssystem för att säkerställa att detta uppfyller såväl ISM-kodens regelverk som vision.

På olycksplatsen pågår räddningsarbetet fortfarande när detta skrivs. Hittills har 13 döda hittats. Det pratas om ett 20-tal saknade, men det finns uppgifter om att icke-registrerade personer funnits ombord vilket gör siffran osäker.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]