Fotograf: Agne Carlsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Säkerhet

Kryssningsfartyg stoppat i Göteborg

Kryssningsfartyget Funchal har legat fast i Göteborgs hamn sedan i tisdags. Orsaken är att man saknar giltigt passagerarcertifikat, vilket i sin tur beror på att fartyget har allvarliga brister. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ar allvarliga brister. 

Funchal anlände utan passagerare till Göteborg från Portugal på måndagsmorgonen efter att ha legat på reparationsvarv i Lissabon en längre tid. På tisdagseftermiddagen var det tänkt att hon skulle avgå på en kryssning till de norska fjordarna, men någon avfärd blev det aldrig för de närmare 400 förväntansfulla passagerare som då anlänt till kajen i Frihamnen. Istället förbjöd Transportstyrelsens inspektörer fartyget att lämna kajen.   

– Vi gick ombord på Funchal på tisdagen för att göra en hamnstatskontroll, vilket var en så kallad prioritet ett-kontroll eftersom hon inte varit i trafik ett tag. Trots att de då inte kunde visa upp något obligatoriskt passagerarcertifikat (Passenger Ship Safety Certificate, reds. anm.), vilket är ett krav för att vi överhuvudtaget ska inleda vår inspektion och ett intyg på att klassningssällskapet godkänt fartyget, så påbörjade vi inspektionen eftersom de hävdade att certifikatet nästan var färdigställt. Men när man aldrig kunde visa upp något certifikat så avbröt vi inspektionen, säger Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens fartygs- och luftfartygsenhet, till Sjöfartstidningen. 

Allvarliga brister

Enligt Mårten Dahl, förste fartygsinspektör vid Transportstyrelsen och en av dem som var med ombord på Funchal, hann man upptäcka ett flertal allvarliga brister innan man avbröt inspektionen. 

– Totalt noterade vi tretton avvikelser, varav flera var verkligt tunga tekniska brister. Bland annat var det brister i brandlarmspaneler, det var branddörrar som inte gick att stänga och vi noterade dessutom att besättningen inte var tillräckligt samövad i hanteringen av säkerhetsutrustningen. Till sist valde vi att avbryta inspektionen för att istället låta representanten från klassningssällskapet ta över. Vi väntar nu på att han ska meddela oss att han har utfärdat ett giltigt Passenger Ship Safety Certificate, sen kommer vi att återvända och fortsätta vår inspektion, säger Mårten Dahl. 

Exakt när representanten från det portugisiska klassningssällskapet Rinave Portuguese, som enligt Mårten Dahl ägs av Bureau Veritas, kommer att meddela att han har utfärdat ett nytt passagerarcertifikat är en öppen fråga, enligt Mårten Dahl.

– Jag kan bara spekulera. Jag blir inte förvånad över någonting i den här branschen och det är ju mycket möjligt att rederiet kan plocka in hundra gubbar som kan börja skruva och fixa allting. Men utan extern hjälp så vet jag faktiskt inte hur lång tid det kan tänkas ta. Och det är klart att det vore lite pinsamt för representanten från klassen om han utfärdar sitt certifikat och vi sen kommer dit och till exempel utfärdar nyttjandeförbud, säger Mårten Dahl, förste fartygsinspektör vid Transportstyrelsen.   

Hoppade av

Ovissheten och upprördheten hos passagerarna var stor ända sedan tisdagseftermiddagen och redan på onsdagsmorgonen valde många att hoppa av från kryssningsresan till de norska fjordarna.

Samtliga passagerare kommer nu att få pengarna tillbaka, och man kommer dessutom att få rabatt på en kommande resa med Latitude Travel. 

En av de passagerare som redan på onsdagen valde att hoppa av sin inbokade resa med Funchal är Bengt Pettersson från Lerum.

– Nej, det är ingen idé att stanna kvar här. Frihamnen har man ju sett förut. Nu väntar vi bara på att dottern ska komma och hämta oss, sen till helgen har vi hyrt en stuga i Bohuslän istället. Min bedömning är att ungefär hälften av alla har hoppat av, sade han till Sjöfartstidningen på onsdagseftermiddagen. 

Pengarna tillbaka

Trots att Bengt Pettersson är både besviken över den inställda resan och upprörd över Funchals dåliga skick är han nöjd med resebyråns sätt att hantera det hela. 

– De är väldigt generösa. Vi får ju pengarna tillbaka plus att de erbjudit 50 procents rabatt om vi reser med dem igen. Så det har ju skött det bra, säger Bengt Pettersson.

Passagerarfartyget Funchal byggdes 1961 i Helsingör och har plats för 480 gäster. Efter ägarbyte togs fartyget ur drift för ett par år sedan. Hon har på senare tid genomgått omfattande renoveringar i Lissabon.  

En sjudagars kryssningsresa till de norska fjordarna kostar enligt Latitude Travels hemsida mellan drygt SEK 8.000 och drygt SEK 20.000 per person.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]