Fotograf: US Coast Guard

Kategori: Offshore | Specialfartyg

Kritik mot utrangering av USCG polarisbrytare

US Coast Guard har planer på att lägga polarisbrytaren Polar Sea i malpåse.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en Polar Sea i malpåse.

Den amerikanska varvsindustrin protesterar nu mot detta, och hävdar att isbrytaren är i utmärkt skick och kan moderniseras för att återinsättas i aktiv tjänst om två år. Detta skulle ge regeringen en tidsfrist på minst ett decennium för att finna en långsiktig lösning på isbrytarfrågan, rapporterar Maritime Reporter.

USA uppges för närvarande inte ha en enda tung isbrytare i aktiv tjänst. Nationens säkerhet och allt viktigare ekonomiska intressen i Arktis och Antarktis bevakas bara av en medelstor isbrytare.

– Vi bör ha kapacitet för de livsviktiga uppdrag som våra polarisbrytare har utfört under årtionden, sade David Whitcomb, Chief Operating Officer vid Vigor Industrial.

Företagets dotterbolag, varvet Vigor Shipyards i Seattle, renoverar för närvarande US Coast Guards isbrytare Polar Star.

– Vi tror att det existerar ett behov av att bygga nya tunga isbrytare, och vi uppmanar kongressen och administrationen att samarbeta för att snabbt godkänna och finansiera ett sådant projekt, sade Whitcomb vidare.

Han underströk dock att för drygt en procent av kostnaderna för att bygga en ny isbrytare, och med ett tidsperspektiv på två år i stället för tio år, skulle USA erhålla en andra, komplett fungerande tung isbrytare för att utföra viktiga uppdrag under egen flagga i minst tio år framåt.

Skrovet uppges vara i utmärkt skick och Whitcomb uppskattar att det skulle kosta omkring USD 11 miljoner att byta ut maskineriet och uppgradera isbrytaren. Polar Sea har för några år sedan genomgått en omfattande renovering, så förutom maskineriet skulle behovet av ombyggnader vara minimalt, påpekade en pensionerad isbrytarbefälhavare från US Coast Guard.

Polar Sea byggdes av Lockheed Shipbuilding and Construction Company i Seattle 1977. Hon är en av de kraftigaste konventionella isbrytarna i världen med ett kombinerat diesel-elektriskt/gasturbin-maskineri (CODOG). Gasturbinerna ger tilläggseffekt i svårforcerad is. maskineri som utvecklar totalt 75 000 hk.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]