Enda hittills rafinaderi i hela Balticum får inte olja från Ryssland under närmaste 5 månader (till februari 2007).Sådana nyheter kom från agenturen RosPrirodNadzor som övervakar miljö i Rysland. Rörledningen Drushba är enlig agenturen i mycket dålig skick och orskakar hot mot ryska miljön.Beslutet betyder att oljan blir dyrare även om den ska köpas fortfarande från Ryslland. De kontrakter som är potentiell möjliga att ordnas ska använda terminalen i Butinge. Reparationen kan dröja länge och deras takt kan anpasas till politiska behov.Hela äventyren höjer behov av sjötransporter av olja som är också mycket farliga för (den här gången känslig och) internationell miljö.Många experter betraktar leveransstopp som hämnd av ryska Lukoil, Rosnieft och TNK BP för aktieförsäljning till polska Orlen.För fem år sedan använde man samma metoden. Mazejku aktier ville köpas av ryska Lukoil men förlorade med amerikanska Williams. Då stoppade ryska koncernen leveranser. Efter ett år amerikaner lämnade Litauen och sålde aktier till Jukos.Formell ska Orlen kunna köpa aktier först i början av nästa år eftersom man behöver först EK tillständ från Bryssel.Liatuiska rafinaderi får idag oljan från Primorsk och snart från Venesuela. Redan andra dagen efter rapporten om haveri lossade man olja för Mazejku i Butinge terminalen (ett tillfälle eller man visste om det).Transnieft som svarar för rörledning och tranasporten av olja genom pipeline ska vilja förmodligen förbättra sin image enlig experter och det kan hända att rörledningen ska repareras fortare.Orlens ledning påstår att trots sjötransporternas tvång inköp av Mazejku Naftas aktier och produktionen är en bra affär.Polska bilägare tvekar dock och ser att besin och dieselolja i Polen är dyrare och dyrare oavsett från den internationella oljepris sinusoiden.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]