Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Forskning | Regelverk

Kraftig minskning av svavelutsläpp i Göteborg

Seca-direktivet har gett resultat på svavelutsläppen – åtminstone i Göteborgs hamn. Enligt färska Chalmersmätningar har svavelutsläppen där minskat med 80 procent.    

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]äppen där minskat med 80 procent.    

Som Sjöfartstidningen tidigare berättat – senast i nr 1-2015 – har forskare vid institutionen för rymd- och geovetenskap vid Chalmers utvecklat en så kallad ”sniffer” som ska kunna användas i jakten på svavelfuskare.

Tekniken går ut på att man på ett effektivt sätt ska kunna övervaka utsläppen från fartygstrafiken utan att behöva göra tidsödande inspektioner ombord.

Forskarna har i fyra år använt den världsunika tekniken i en mätstation som är placerad vid Nya Älvsborgs fästning intill inseglingsrännan till Göteborg. Där registreras och analyseras utsläppen från passerande fartyg kontinuerligt.

80 procents minskning

Mätningar visar nu att svavelutsläppen minskade med cirka 80 procent när de nya seca-reglerna började gälla vid årsskiftet. Under årets två första veckor analyserades närmare 200 fartygspassager, och av dessa klarade nästan hälften det nya gränsvärdet på 0,1 procent.

– För många fartyg noterades utsläpp strax över gränsen, så med tanke på en viss osäkerhet i mätmetoden får man anse åtminstone 80 procent av fartygen som godkända, förklarar Johan Mellqvist, professor i optisk fjärranalys.

Detta kan jämföras med de föregående fyra åren, då utsläppen i genomsnitt legat på en nivå som motsvarar ett svavelinnehåll i bränslet på 0,6-0,7 procent.

Oro för fusk

Årets inledande mätningar tyder också på en större spridning bland de fartyg som inte klarar utsläppskraven, något som Johan Mellqvist och hans kollegor nu ska titta närmare på.

– Det finns en oro bland etablerade rederier att deras konkurrenter ska fuska och skaffa sig en ekonomisk fördel, säger doktoranden Jörg Beecken, som nyligen disputerat på den nya mätmetoden som han utvecklat tillsammans med forskarkollegor.

Flygmätningar till havs 

Metoden bygger på en kombination av flera etablerade tekniker och kan användas både för fasta mätstationer på land, som vid Älvsborgs fästning, och för mätningar från flygplan. Chalmers har även installerat och testat sin utrustning i ett danskt flygplan, som nu står redo för rutinövervakning.

– Flygmätningar blir viktigt, eftersom det är enda möjligheten att kontrollera utsläppen när fartygen befinner sig till havs, säger Johan Mellqvist.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Johan

    Bra att kolla svavelutsläppen men skulle vilja se den redare som försöker fiffla medvetet med att bränna högsvavlig olja med en regelbundenhet, Han skulle garanterat åka dit av tjallare.
    Det finns alltid någon ombord som känner sej mobbad. Om det är någon Ryss eller liknande som drar förbi Skagen till Kuba är det kanske värre att få fast. Men då talar vi om fartyg som går in i Seca zonen med fåtal gånger. Vi andra som ligger fast i zonen har inte en chans att fuska med detta.

  • Anonymous

    Det finns fakta i form av MEPC.1/Circ.851. Där syns klart och tydligt hur verkligheten ser ut.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]