Kraftig containerminskning i Östersjön men fler direktanlöp väntas

Containerhanteringen i terminalerna i Skandinavien och runt Östersjön sjönk kraftigt förra året. Ocean Shipping Consultants räknar med en 15-procentig minskning i Skandinavien och med 25 procent i östra/södra Baltikum. För terminalerna i den senare regionen innebär detta ett kapacitetsutnyttjande på mindre än 50 procent, och med de projekt som pågår samt med nuvarande investeringsbeslut räknar man med ett kapacitetsutnyttjande på 75 procent först 2020.Sedan Maersk beslutat om direktanlöp i Gdansk för en av sina Asien–Europa-slingor väntas fler linjerederier följa efter. Orsaken är inte ökad efterfrågan, utan minskad feederverksamhet kan innebära större kostnadsbesparingar än de kostnadsökningar som följer med en förlängd slinga för de stora fartygen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]