Kenny Reinhold, ordförande Seko SJöfolk

Fotograf: Anders Kämpe/Seko Sjöfolk

Kategori: Politik | Arbetsmarknad

”Kostar bara lite vilja”

Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk, vill upplysa infrastrukturministern Anna Johansson om nödvändigheten av en tonnageskatt – så snabbt som möjligt. Efter att hon inte givit några klara besked i en intervju med Sjöfartstidningen.

Det var under måndagen som Sjöfartstidningen publicerade delar av en exklusiv intervju med nya infrastrukturministern Anna Johansson. Där vill hon inte ge några klara besked när, eller ens om, en tonnageskatt kan införas under mandatperioden.

– I vilken takt vi kommer orka ta itu med tonnageskatten får vi ta ställning till när vi får se hur tonnageskatteutredningen är utformad och vilka ekonomiska konsekvenser den får.

I en skriftlig replik skickad till Sjöfartstidningen reagerar nu Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold på uttalandet på nedanstående sätt, och bjuder samtidigt in Anna Johansson till samtal för att kunna vända den negativa trenden inom svensk sjöfart:

”Det är mycket glädjande att vår nya infrastruktursminister Anna Johansson delar vår och rederiföretagens uppfattning om tonnageskattens stora betydelse. Den nystart för svensk sjöfart, och inte minst för svenskflaggade fartyg, som ett införande skulle innebära kommer att kraftigt bidra till svensk sjöfarts konkurrenskraft – bland annat genom att flera tusen nya svenska jobb kan skapas.

Bedömningen är att en tonnageskatt som övriga EU-länder har ger minst 13.000 nya jobb till 2020 – om tonnageskatten införs snabbt. Och att det brådskar står klart – svenska rederier vill flagga svenskt men behöver positivt besked om skatten i närtid.

Den absolut viktigaste frågan för branschen är att det finns ett genuint och positivt intresse för sjöfartsnäringen och att alla politiker och partier, oavsett om de sitter vid regeringsmakten eller i opposition, vill lösa eventuella problem ihop med de sociala parterna.

Detta orkar nog vilken regering som helst med och det fina i kråksången, Anna, det är att ett positivt och genuint intresse sjöfartsnäringen inte kostar statsmakten en krona, bara lite vilja.

Anna, vi från de sociala parterna skulle gärna vilja träffa dig så snart som möjligt för att berätta mer om allt det positiva arbete som ändå har gjorts och det finns bra förslag som idag för närvarande är av silver, men som vi tillsammans kan förgylla till guld.

Kenny Reinhold,
Seko Sjöfolk”

Sjöfartstidningen har sökt infrastrukturministern för en kommentar men hon har avböjt att ytterligare kommentera tonnageskatten. Läs istället en längre intervju med ministern i nästa nummer av Sjöfartstidningen som kommer ut innan jul.

Kommentarer

  • Anonym

    Håller med fullständigt att det är en katastrof för svensk sjöfart men Kenny kan väl ha vett på att tiga, dom ju den regering dom ville ha!

    • Kenny Reinhold

      Jag begår ett tjänstefel om jag skall tiga, det ligger inte min natur heller, och oavsett regering eller partikonstellation, så måste man få agera och reagera. Anna har det inte helt lätt heller, inte för att Cattis gjorde ett dåligt jobb, tvärt om, Cattis gjorde mycket gott för sjöfarten men förra regeringens politik har också rört om en del bland förutsättningarna när en helt ny politisk inriktning skall ta över efter 8 år av skattesänkningar… Låt oss invänta ett positivt svar på inbjudan från de sociala parterna, så skall vi nog få både Anna m fl med på vagnen när de inser att det inte behöver vara så svårt att göra ett par minimala men ack så viktiga saker för sjöfartsnäringen!!

      • Anonym

        Klart att du skall strida för dina medlemmar Kenny, det är ditt jobb. Men du skall också tala om för medlemarna att deras parti (kopplingen mellan Sjöfolksförbundet och sossarna är lång och stark för dom som missat det) ännu en gång har svikit dom.
        Vi som är lite mer till höger har redan insett att vårt parti skiter i svensk sjöfart, så nu är vi iaf alla lika svikna av våra företrädare. Återstår att se om det tredje blocket längst till höger har nån vilja till förändring. Dom kanske får/tar chansen.

      • J

        Nu är det ÄNNU viktigare med en ändring i inkomstskattelagen så att svenska sjömän kan arbeta under annan flagg också i Medelhavs och Nordsjöfart, att ändra ordet ”oceanfart” till fjärrfart i lagen

      • Anonym

        Skattesänkningar? År 2013 var det år som det betalats mest skatt någonsin. I faktiska pengar. Det låter inte som sänkning i mina öron.

        Men det är klart, när pengarna bränns iväg på det ena konstiga efter det andra så är det inte konstigt om det är ”tomma lador”.

  • Pia Berglund, Sveriges Redareförening

    Kenny talar för sjöfarten! Vi vet alla här hur viktigt det är att vi får likvärdiga konkurrensvillkor som andra sjöfartsländer! Detta innebär i praktiken tonnageskatt. Så kan vi utvecklas som industri – för jobben och tillväxt av svensk sjöfart!

  • stickan

    13000 nya jobb tills 2020 om det blir tonnageskatt det är väl med underleverantörer antar jag.Hur stor del av dessa 13000 skulle bli sjöjobb i så fall och hur stor del av den med svensk arbetskraft. Vi får hoppas att regeringen tänker till och inför tonnageskatten.

  • Torbason

    Skickar i dessa budgettider en tanke till gamle Finansministern Gunnar Sträng som varje år avslutade budgetpresentationen genom att presentera avsevärda intäkter från svenska rederier och svenska sjömän ( Sjöfartsnettot om någon kommer ihåg det ). Svensk sjöfartspolitik är ett sedan länge ett sjunket vrak som måste bärgas och återupprättas, oavsett partipolitik och politiskt tjäbbel.

  • Ragnar Johansson

    Bra Kenny, detta har inte med partipolitik att göra.
    Det har väl bevisats under de senaste minst tio åren.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.