[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ar försatts i konkurs.
Om konkursen rapporterar bland annat StockholmDirekt, som skriver att ansökan är gjord av ”superentreprenören” Leif-Ivan Karlsson själv.
– Vintern har varit ett helvetes mardröm med fartyget, säger Leif-Ivan Karlsson till StockholmDirekt.
Leif-Ivan Karlsson säger vidare i intervjun att han begärt driftsbolaget i konkurs för att kunna driva verksamheten vidare och samtidigt bli av med personalen.
– Det fanns ingen möjlighet att få det här att fungera. Det här är en ren och skär strategisk affärsförändring.
Fyra miljoner
Själva fartyget äger Leif-Ivan Karlsson genom ett annat bolag än det som nu begärts i konkurs.
Till tidningen Sjömannen säger Leif Ivan Karlsson att han fått skjuta till närmare fyra miljoner kronor till verksamheten på Birger Jarl från sina övriga bolag.
Verksamheten ska drivas vidare som tidigare i ett nytt bolag fast med inhyrd personal, uppger han vidare.
– Det nya driftbolaget kommer inte att ha några egna anställda utan vi kommer hyra in från bemanningsbolag. Det kommer inte bli billigare för företaget men jag kommer att få en personalstyrka som visar framfötterna. Om de inte gör det kan jag byta ut dem vilket innebär en enorm trygghet för bolaget, säger han till Sjömannen.
Utan arbete
En direkt konsekvens av konkursen uppges vara att 15 tillsvidareanställda och ett stort antal vikarier och korttidsanställda blir utan arbete.
Att skylla bolagets misslyckande på personalen är ynkligt, och ett tecken på oseriöst företagande, menar Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.
– Leif Ivan Karlsson har ägt och drivit Birger Jarl i sju månader medan de nu uppsagda medlemmarna sammanlagt har mer än 200 års erfarenhet av arbete ombord, påpekar han i ett meddelande på Seko sjöfolks sajt.
[/flowy_subscriber_only]