Fotograf: Nils-Göran Danielsson

Konkurrensen hårdnar

Den norska koncernen BOA Group placerar fyra helt nya bogserbåtar i Vallhamn på Tjörn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r i Vallhamn på Tjörn.

Under hösten och vintern har den svenska västkusten gått från att ha en stor bogserbåtsoperatör till att ha hela tre stycken. Senast ut är BOA Group som placerar fyra 65-tons bogserbåtar i Vallhamn för att, till att börja med, ta upp kampen på den svenska västkusten med den tidigare ensamma jätten Svitzer.

– Det kan bli uppdrag längre norrut också. Sedan finns Danmark och hela ostkusten, säger Trond Kittelsen från BOA Group och det tycks inte råda någon tvekan om att BOA genom Taubåtskompaniet i Trondheim och BOA Tugs AB i Valhamn tänkt sig en långsiktig etablering i Sverige.

– Det började för tre eller fyra år sedan när bogserbåtskunder började ringa mig och fråga om inte vi i vårt bolag skulle skaffa lite större bogserbåtar, säger Lennart Sandinge som sedan 40 år driver SBS Sandinge Bogsering och Sjötransport i Lysekil och har ett antal mindre bogserbåtar och ett antal pråmar.

– Svitzer hade då tagit över Röda bolaget och kunderna började ringa mig men vi i familjen kände att vi hade det bra och skulle inte ge oss in i det här. Däremot har jag känt Ole Bjørnevik, ägaren och grundaren av BOA, i 25 år så jag sa till honom att på svenska västkusten skulle det finnas plats för fyra bogserbåtar och de bör vara i storleken 65 tons dragkraft. När Ole Bjørnevik får något för sig så brukar det bli så och han beställde snabbt fyra bogserbåtar i Turkiet, säger Lennart Sandinge.

I höstas stationerade danska Nordane Shipping två bogserbåtar i Göteborg och gav lika danska Svitzer, som ägs av Mærsk, konkurrens i Göteborg för första gången på nära 20 år. Sammanlagt har det med ett par nya Svitzer-båtar inneburit att det de senaste året kommit ett tiotal nybyggda bogserbåtar till västkusten.

Snabb rekrytering

– Jag är 57 år och hade varit 36 år i Röda bolaget, jag har ändå valt att komma hit. De fick väl full besättning, 24 man till de fyra bogserbåtarna, lika snabbt som de hann ringa runt. Det är mycket roligare att gå till jobbet här, säger Hans Nordström som tillsammans med Mikael Jansson delar på jobbet som skeppare på BOA Heimdal.

– Det har känts så lugnt och bra sedan i julas när allt blev klart med det här, säger Mikael Jansson.

–Det är väl 20 eller 21 man som på ett eller annat sätt kommer från Svitzer. På Svitzer är individen bara en schackpjäs i ett stort maskineri. Det har varit mycket oro, särskilt med tal om utflaggning. Ingen på personalavdelningen har kunnat ge några besked om konsekvenserna av en utflaggning, säger Magnus Andersson, chief på BOA Heimdal.

Till saken hör nog i det fallet att utflaggningens konsekvenser sannolikt inte är så lätta att överblicka.

–Hade Röda bolaget funnits kvar så hade de här bogserbåtarna aldrig byggts för då hade kunderna aldrig börjat ringa mig, säger Lennart Sandinge.

Just den väletablerade personalen med erfarenhet från bogserbåtar och den svenska västkusten tror besättningarna själva och BOA kommer att vara deras fördel både genemot Svitzer och Nordane, den senare har valt danska besättningar.

– Vi talar samma språk och känner alla lotsarna. Både kunder och lotsar vill höra en välkänd röst från bogserbåten. I går kväll när vi tog ut en av Grande-båtarna ropade lotsen upp oss med mitt namn. Båten är så ny att han inte kan namnet men mig känner han igen, säger Mikael Jansson.

Tanken är nu att så sakta smyga igång verksamheten med bas i Vallhamn och grundat på ett kontrakt med Grimaldi. Besättningarna ska bli bekanta med sina nya båtar och som på alla nybyggen finns en del småsaker att fixa till.

– Det är bra båtar men det är standardbåtar så det finns en del som vi kan ändra vad det lider. På bryggan kunde sikten framåt  varit bättre när man sitter ner och en MOB-båt skymmer sikten lite grann akterut. Det är välfärdsproblem, säger Mikael Jansson.

Ett halvår räknar man med innan allt är i full gång och Anders Maiqvist på kontoret, också han med bakgrund på Svitzer, har hunnit ragga mera jobb. Blir det mycket jobb finns expansionsmöjligheter.

– Då kommer det snabbt hit en båt till, säger Trond Kittelsen.

– En stor fördel är att alla fyra båtarna är exakt lika, så det är inga problem om någon blir akut sjuk eller måste hem. Då är det bara för någon från en av de andra båtarna att hoppa in, säger Tobias Hansson som är chief på BOA Balder.

I maskin är den rätt långe chiefen Magnus Andersson också nöjd.

‑ Det är hur bra som helst, gott om plats, ljust och fint. Självklart är det en massa småplock att fixa, det är det alltid på ett nybygge. Det är mest elektriska saker och mycket handlar om att läsa manualer och göra rätt inställningar, det är inte alltid de gjort det på varvet.

Båtarna ägs av BOA Group och managementet har Taubåtskompaniet. Flaggan i aktern är Maltas men enligt Lennart Sandinge, som enligt egen utsago inte har något med saken att göra men ändå verkar ovanligt insatt, är målet en annan flagg.

– Målet är svenska båtar och svenskt sjöfolk.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]