Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö

Koncept för användning av nya bränslen

Wärtsilä lanserar en ny lösning för konvertering av tvåtaktsmotorer för användning av framtida bränslen.
Wärtsilä kommer att lansera sin nya plattform Two-Stroke Future Fuels Conversion kommersiellt under första kvartalet 2022. Det är en plattform för förbränningsteknik som enligt Wärtsilä möjliggör snabb och kostnadseffektiv konvertering av tvåtaktshuvudmotorer för drift med framtida bränslen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]alet 2022. Det är en plattform för förbränningsteknik som enligt Wärtsilä möjliggör snabb och kostnadseffektiv konvertering av tvåtaktshuvudmotorer för drift med framtida bränslen.

Detta uppges vara ett stort steg i sjöfartsbranschens strävan efter koldioxidneutral operation. Enkel eftermontering gör dessutom att rederiet kan undvika att fartyget är off-hire en längre tid.

Initialt möjliggör konverteringen drift med det redan nu tillgängliga bränslet LNG och av största betydelse är ett försumbart metanslip, enligt Wärtsilä. Plattformen kommer att vidareutvecklas för att möjliggöra användning av alternativa gröna bränslen eller bränsleblandningar när de blir kommersiellt tillgängliga.

Konverteringslösningen har tagits fram för fartyg som har tvåtakts, elektroniskt styrda huvudmaskiner. Det första kommersiella konverteringsprojektet kommer att slutföras i mitten av 2023. Konverteringskonceptet kan tillämpas på motortyper med både större och mindre cylinderdiametrar.

Utvecklingsprogrammet har nyligen avslutats med framgångsrika inledande tester i Wärtsiläs laboratorium för tvåtaktsmotorer i Trieste. MSC Shipmanagement har samarbetat med Wärtsilä under utvecklingsarbetet.

– Wärtsilä har tagit en ledande position i utveckling och leverans av smarta tekniklösningar som kommer att påskynda förverkligandet av vår branschs ambitioner att minska koldioxidutsläppen. Denna banbrytande konverteringslösning är ytterligare ett exempel på vår förmåga och vårt engagemang. Dess flexibilitet innebär att det första steget mot att ta i bruk framtida bränslen kan tas nu med vetskapen om att investeringen inte kommer att bli föråldrad. Fördelarna, både ekonomiska och miljömässiga, är betydande, säger Roger Holm, President Marine Power & EVP Wärtsilä Corporation, i ett pressmeddelande.

– Vi har följt utvecklingen av denna innovativa konverteringslösning med stort intresse och vi ser den som ett stödjande element i MSC:s resa mot nettonollutsläpp till 2050. Tillsammans med Wärtsilä har vi höga förväntningar på nästa steg i detta initiativ, som startar med teknikdemonstration på ett av våra större containerfartyg med en Wärtsilä RT-flex96C-B huvudmaskin och som kommer att fortsätta att göra vår befintliga flotta redo att möta framtida utsläppsbehov, säger Prabhat Jha, vd för MSC Shipmanagement.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]