Under onsdagen genomfördes kölsträckning av totalt tre E-Flexerfartyg på varvet i Kina.

Fotograf: CMI Jinling Weihai Shipyard

Kategori: RoRo | Skeppsbyggnad

Kölsträckning av tre E-Flexers på samma dag

Onsdagen var en stor dag för Stena RoRo. Under en och samma dag genomfördes kölsträckning av tre nya E-Flexers, två för Stena Line och en för franska Brittany Ferries.
Det var på det kinesiska varvet CMI Jinling Weihai Shipyard som totalt tre nya E-Flexers kölsträcktes under onsdagen. Det är det sjunde, åttonde och nionde fartget i serien som hittills består av nio beställda fartyg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]–>

Det var på det kinesiska varvet CMI Jinling Weihai Shipyard som totalt tre nya E-Flexers kölsträcktes under onsdagen. Det är det sjunde, åttonde och nionde fartget i serien som hittills består av nio beställda fartyg.

Två av dem är de förlängda versionerna på 240 meter som är beställda av Stena Line och där steel cuttingen ägde rum i våras. Originalversionen är på 214 meter.

– De beställdes 2018 och ska levereras 2022 och för Stena Line är det fartyg nummer fyra och fem i ordningen, säger Carl Mårtensson, pressansvarig på Stena Line till Sjöfartstidningen.

En ska till Brittany Ferries.

Den tredje färjan som hade kölsträckning under onsdagen är Santoña som Stena RoRo har långtidschartrat till Brittany Ferries och som är syster till det tredje fartyget i serien, Galicia, ett fartyg som ska sättas i trafik mellan Portsmouth, Santander och Cherbourg och som kom till Portsmouth för första gången under tisdagen.

50 procent fler hytter

De två större fartygen på 240 meter som Stena Line beställt kommer att ha en lastkapacitet på 3.600 längdmeter, jämfört med de tre första, Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla, som har en lastkapacitet på 3.100 längdmeter. Totalt får de större fartygen 50 procent fler hytter och bäddar, en ökad passagerarkapacitet med 30 procent och 15 procents större lastkapacitet. Stena Line har dock ännu inte kommunicerat vilken linje de två fartygen är tänkta för eller vad de kommer att heta.

Stena E-Flexer modell 240 meter. Bild: Stena Line

– Vi håller lite på den överraskningen. Men tillsammans med de tre första fartygen samt tillsammans med förlängningarna av Stena Lagan och Stena Mercy så är detta en jättestor förändring och modernisering av vår fartygsflotta, säger Carl Mårtensson.

Stena Embla klar för sea trials

Men milstolparna när det kommer till E-Flexer stannar inte där. Under torsdagen kommer det tredje av Stena Lines fartyg i E-Flexerserien att lämna varvet i Kina för sin första testtur.

– Det är Stena Embla som är mer eller mindre färdig för leverans och som ska ut på sea trials, säger Carl Mårtensson.

Stena Embla har planerad leverans i slutet av november och är tänkt för linjen mellan Belfast och Liverpool med trafikstart i januari 2021, exakt ett år efter leveransen av det första fartyget i serien, Stena Estrid.

Det femte fartyget i serien kommer att långtidchartras av DFDS för trafiken mellan Calais och Dover under namnet Côte d’Opale. Nummer sex får namnet Salamanca och ska gå på långtidscharter för Brittany Ferries och deras trafik mellan Portsmouth och Spanien.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]