Fotograf: Terntank/Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart | Säkerhet

Kollision mellan Ternvind och Jutlandica

Natten till söndag körde Tentanks fartyg Ternvind in i babordssidan på Stena Jutlandica nära Vinga utanför Göteborg. Vad som orsakat olyckan är ännu oklart.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]öteborg. Vad som orsakat olyckan är ännu oklart.

Klockan 02:20, natten till söndag kom larmet in till Kustbevakningen om att en kollision skett mellan tankern Ternvind och passagerarfartyget Stena Jutlandica. Kollisionen skedde vid Trubaduren, sydost om Vinga, när Stena Jutlandica var på väg in mot Göteborg och Ternvind på väg ut.

Ternvind körde, av ännu okänd anledning, in i babordssidan på Stena Jutlandica, och en stor reva slets upp. Stena Jutlandica rapporterade till Kustbevakningen att hon tog in vatten, men kunde ändå fortsätta mot kaj.

Alla oskadda

Ternvind skadades också, men ankrade upp på Rivöfjorden utanför Göteborg. Alla passagerare ombord på Jutlandica och besättningen på de båda fartygen klarade sig oskadda. Ternvind var lastad med cirka 12.000 ton diesel och bensin. Men Kustbevakningen har inte observerat något utsläpp efter olyckan. Polisen och Statens haverikommission har inlett förundersökningar kring olyckan.

Efter olyckan kommer Jutlandica nu repareras och satt ur trafik åtminstone fram tills andra augusti. Under perioden kommer Stena Danica och Stena Scanrail öka sina antal turer för att kompensera bortfallet.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Är det LNG-tankar man ser på Ternvinds däck?

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Nej, det är inte LNG-tankar. Ternvind är ett konventionellt framdrivet fartyg.

    • Anonymous

      Det är vanliga däckstankar som används för last alternativt slop vatten.

    • Anonymous

      Jag har för mig att de är vakumtankar, vid utsläpp på däck finns de ventiler som öppnas så blir de som en stor damsugare som suger upp oljan m.m

  • Anonymous

    Det är last/slop tankar. Vakuumtanken är den lilla blå som syns akteröver, från den går det strippledningar till tankar/rör/däck. När vakuumtanken är full kan man pumpa fram vätskan till däckstankarna. Så brukar det vara upplagt…avvikelser finns givetvis.

  • anonym

    Larmade Stena Jutlandica verkligen Kustbevakningen inte Rescue Sweden eller VTS Gothenburg ar detta verkligen sanning

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]