Fotograf: DVB

Kategori: Ekonomi | Fartygsaffärer

Kollaps väntar på tyska KG-marknaden

Uppemot 200 av runt 2.000 tyska ett-fartygs kommanditsällskap kommer att kollapsa i år. Det tror Dagfinn Lunde på banken DVB. I en intervju med Lloyd´s List lägger Lunde, som är en av världens ledande experter på skeppsfinansiering, skulden helt på KG-husen och bankerna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]� KG-husen och bankerna.

KG-systemet innebär att enskilda och företag på ett skattemässigt fördelaktigt sätt kunnat investera i fartyg och har beskrivits som en succé som lagt grunden för att den tyska handelsflottan varit den snabbast växande i Europa, och kanske i världen, under 2000-talet. Åtminstone fram till 2008 när den siste anställde på Lehman Brothers släckte ljuset och låste dörren till kontoret.

Sedan dess har många tyska fartyg haft svårt att täcka dagskostnaderna och de finansiella kostnaderna. 

Optimist

Enligt Lunde var problemet en överexpansion där KG-husen beställde fartyg utan att ha säkrat kapital och gjorde detta uppbackade av bankerna som finansierade upp till 70 procent och som nu sitter fast med lånen.

Fast Lunde är ändå optimist.

– Jag började med skeppsfinansiering 1982 och nu råder den bästa risk-/återbäringssituation jag upplevt under dessa 30 år. Fartygspriserna är låga liksom lånekostnaderna. Ur ett affärsperspektiv är detta väldigt lovande, säger Lunde till tidningen.

Annorlunda

Han menar också på att den nuvarande krisen inte kan jämföras med tidigare som på 1980-talet när räntan var 15 procent vilket tvingade fram en hårdare linje från bankernas sida.

– I dagens marknad kostar det inte så mycket för bankerna att vänta ett år eller två innan de gör något, och förhoppningsvis kommer marknaden att återhämta sig under tiden, säger Lunde.

DVB har en låneportfölj på över EUR 22 miljarder varav mer än hälften är skeppsfinansiering.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]