Fennorail-projektet Eurocarrier.

Fotograf: Deltamarin

Kategori: Kortsjö | RoRo

Klimatsmart tågfärja planeras för Finska viken

Deltamarin designar en klimatsmart roro-färja med järnvägsspår för det åländska företaget Oy Fennorail Ltd.
Deltamarin ska på uppdrag av Fennorail utföra konceptdesign och ta fram offertunderlag för en kombinerad järnvägs- och trailer/lastbilsfärja. Fartyget planeras gå i trafik omkring 2025 mellan en hamn i södra Finland och Paldiski i Estland.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]eptdesign och ta fram offertunderlag för en kombinerad järnvägs- och trailer/lastbilsfärja. Fartyget planeras gå i trafik omkring 2025 mellan en hamn i södra Finland och Paldiski i Estland.

– Idén är att knyta ihop det finska och det europeiska TEN-T järnvägsnätet med en kort överfart, förklarar Kaj Jansson, styrelsemedlem i Fennorail.

Fartyget, som har projektnamnet Eurocarrier, får drygt 1.000 meter spårkapacitet på kombidäck och cirka 1.500 filmeter för rullande last på det öppna övre däcket. Järnvägsspåren blir flush med däcksytan så att även lastbilar och trailers kan hanteras på kombidäck.

– Genom att vi planerar två avgångar från Finland och två från Paldiski per dygn så får vi en avsevärd dygnskapacitet, säger Kaj Jansson till Sjöfartstidningen.

Ombord på färjan blir det bredspår, eftersom såväl Finland som de baltiska staterna använder en bredare spårvidd än europeiskt normalspår. Vid en omlastningsstation vid polska gränsen flyttas containrar från järnvägsvagn till järnvägsvagn på intill varandra liggande spår.

Fennorail ser att det definitivt finns en potential för tågfärjetrafik mellan Finland och Estland.

– Vi har anlitat konsultföretaget KPMG att göra en analys av trafiken, berättar Kaj Jansson.

I ett pressmeddelande från Deltamarin framgår det att omkring 400.000 lastbilar årligen transporteras över Finska viken. Utsläppsfotavtrycket från tunga landsvägstransporter uppges vara över fem gånger större än för järnvägstransporter, så en ansenlig reducering av utsläppen kan åstadkommas genom att flytta över gods från landsväg till järnväg.

Ambitionen är att nybygget ska bli den grönaste järnvägsfärjan i världen. Fartyget får ett kraftverksliknande maskineriarrangemang med flerbränslemotorer och generatorer i den förliga delen av fartyget. Framdriften sker med två 360 grader roterbara poddar med eldrivna propellermotorer.

– Vi planerar att i främsta hand köra på en blandning av LNG och vätgas, men även ren LNG eller diesel kommer att vara möjligt, påpekar Kaj Jansson. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]