Olja eller LNG som fartygsbränsle när de nya svavelreglerna träder i kraft? Svaret kan kanske bli – sprit. ScandiNAOS i Göteborg har tillsammans med SSPA, Lloyd’s Register, Wärtsilä, Haldor Topsoe, Stena Rederi och Methanex nu dragit igång projektet Spireth, där man kommer att testa förutsättningarna för att använda metanol som fartygsbränsle. Projektet, som är en avknoppning från Effship-projektet, kommer att löpa över 24 månader med finansiering från Den Danske Maritime Fond, svenska Energimyndigheten, Nordiska Ministerrådet och Nordiska Investeringsbanken.Stena Lines lastfärja Stena Scanrail kommer att utrustas med två hjälpkärror från Volvo Powertrain för metanoldrift. Parallellt kommer Wärtsilä att testköra en större motor på sin testanläggning i Vasa.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]